Wednesday, October 12, 2016

Strong Woman

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..masih lagi di beri kesempatan menghirup udara segar di bumi Allah..syukur masih dipanjangkan umur..

lagi sebulan...genaplah 2 tahun aku menjadi single mom.  suprise!!!!!...owhhhh..biasa2 jer.
cukup 2 tahun aku diberi kekuatan untuk menyatakan kebenaran.  alhamdulillah.  susah jugak rupanya nak kumpul kekuatan untuk mengiyakan hakikat kehidupan.  but...alhamdulillah sekali lagi..aku berjaya mengharunginya..

pada teman2 yang selalu bertanya..mengapa entri ku dulu selalu berbunyi kesedihan...
ini adalah jawapannya..
susah hendak menulis tentang kebahagian dan kegembiraan..sedangkan dalam masa yang sama hati kita kesedihan
pada teman2 yang selalu meneka dalam kesamaran..bertanya khabar untuk cubaan merisik..
ini adalah jawapannya....
so..selesai.

atas nasihat pakar..aku diminta merahsiakan dulu status aku..bukan apa.. ramai yang akan mengeji daripada memuji..
bagi aku pulak..kadang2 kasihan orang tu akan membuatkan kita makin lemah dan tersungkur. no!.....saat2 macamtu aku tidak perlukan simpati orang.  fikir sendiri...dan buat keputusan sendiri.

hinggakan setelah 5 bulan aku bergelar single mom...baru awah mak aku tahu kesahihannya. sebelum ini.. ..mak pun meneka2 dalam kesamaran.  maybe tunggu aku buka mulut sahaja.  maaf...aku tidak mahu membebankan mak dengan masalah aku...apatah lagi..aku yang membina mahligai tanpa restu.

perjalanan hidup kita lain2...semua telah diaturkan olehNya.  dan aku hanya berpegang pada 1 prinsip...perancanganNya adalah yang terbaik untukku.  siapa kita sebagai manusia untuk menidakkannya.  berpegang pada takdir,.. qada dan qadar...aku cuba menjadi wanita yang kuat dan tabah...demi anak2 aku.

 Alhamdulillah...mereka gembira aku bahagia..

"A WOMAN IS LIKE A TEA BAG..YOU NEVER KNOW HOW STRONG SHE IS UNTIL SHE GETS IN HOT WATER"







Friday, October 07, 2016

Masih Terasa kehilangan

Assalamulaikum dan Selamat pagi semua..

Alhamdulillah..masih mampu bernafas menghirup udara segar kurniaan Allah.
Alhamdulillah...masih dipanjangkan umur untuk terus beribadah kepada Mu

Salam jumaat semua..

lama menyepi...kadang2 terasa nak matikan jer blog ni..tapi sayang..banyak memori sejak 2010 tercoret di sini.  banyak gambar2 yang dah hilang dalam simpanan tapi kekal di sini.
nak kekalkan pulak tak tau apa yang nak dicoretkan....rasanya bila dah makin berumur..idea makin kurang...atau tanggungjawab makin banyak...so..masa untuk merapu tu dah makin suntuk.

ekceli..aku masih terasa kehilangan....kalau dulu dikhabarkan berita..ibu si polan sipolan meninggal..rasa macam takde apa2.  juz ucapkan takziah dan minta bersabar.  tapi...sekarang baru aku rasa....erti kehilangan yang sebenar,  rasa dunia gelap gelita.  hilang satu keberkatan hidup aku..iaitu doa dari ibu.  sungguh!!!...saat aku menaip entri ini pun rasanya air mata nak mengalir jatuh.  rindu yang teramat.  rindu yang tak akan hilang selagi nyawa di kandung badan.

Tuhan telah menghantar isyarat lebih awal pada aku...tapi kenapa aku mengabaikannya.  lalai!!!
sehari sebelum mak meninggal...aku telah rasa perbezaannya..tapi manusia...tidak sedar itu adalah petunjuk.

paling sedih...mak teringin sangat nak datang ke rumah aku di KL.  seminggu sebelum kematiannya mak dah siapkan bekalan untuk dibawa ke rumah aku.  tak sempat mak sampai.

seminggu sebelum mak meninggal...aku sempat belajar mandikan jenazah..belajar cara menguruskan jenazah..dan aku berazam...jika ibubapa ku takde...aku akan uruskan sendiri.

sungguh!!! itu petanda mak meninggal

aku sempat mandikan mak...
aku sempat siapkan mak..
aku sempat kafankan mak..
aku iring mak di dalam van jenazah,,temankan mak hingga ke liang
aku sama2 di dalam masjid...temankan mak sewaktu di sembahyangkan..

bagaimana nak ku tinggalkan mak seorang di sana
sedangkan di saat aku kecil waktu malam...bila aku ketakutkan...mak akan temankan aku tidur..

setiap petang aku akan telefon mak...berborak tentang masakan dan kesibukan..
mak selalu pesan...jaga anak2 elok.  keje tu keje jugak..tapi keluarga jangan lupa.
tapi sekarang...aku akan pastikan aku balik masa maghrib..
aku tidak mahu melewati petang tanpa mak di rumah
rindu nak dengar suara mak dalam telefon..

sampai sekarang..kadang2 aku terbau haruman mak....
kadang2 aku terfikir...hajat mak nak datang ke rumah aku..adakah mak dah datang?!!
aku siapkan kebun2 bunga untuk mak di depan rumahku...itu kegemaran mak..tiap petang mak akan duduk di depan rumah sambil minum kopi...kemudian mak akan alih2kan pasu bunga aku...

mak tak sempat tengok rumah aku yang telah ku buang tiang serinya...
mak selalu cakap...tiang seri tu tak cantik dalam rumah..menakutkan
aku dah tanggalkan dan dah serahkan pada orang lain..
mak tak sempat tengok meja makan baru aku...sebab yang lama mak cakap tak selesa duduk..tenggelam bontot.

mak tak suka sangat berjalan...bagi mak berjalan tu menghabiskan duit..
aku tau...sebab dulu..mak bersusah payah besarkan kami..tapi syukur..
walau aku tak mampu bawa mak menjelajah ke luar negara...tapi aku berjaya paksa mak ikut aku ke langkawi..genting highland..melaka.

mak sangat2 hepi..tambah2 bila aku bawa ke langkawi..
walau pun mak tinggal di kedah..tapi mak tak pernah jejak kaki ke langkawi..
mak suka sangat bila aku bawa ke rumah mahsuri
macam2 gambar mak suruh ambil




mak...terima kasih kerana membesarkan kami menjadi orang yang berguna
walaupun sampai akhir hayat mak..kami tak mampu membalas semua jasa mak..tapi kami akan tetap ingat pesan mak.

duduk baik2..keje elok2..jangan gaduh!

terima kasih mak
rindu mak....
semoga mak tenang di sana
tunggu kami mak...
kami akan sampai jugak di sana nanti


Tuesday, October 04, 2016

Al - Fatihah buat Ibu Tersayang






Entah mengapa, kurasakan betapa perihnya hati
Teriris, tercecer menggeletak, sedan sedu
Di atas dua bati nisan. tumpukan tanah liat
Taburan bunga-bunga beraroma semerbak

Memandang setiap sudut arah itu
Berurai air mata membasahi pipi
Bak samudera memuntahkan isi
Aku pun demikian tak kuat lagi

Tumpukan tanah dan dua batu itu
Sebenarnya aku belum siap menerima
Dahulu ia yang selalu ada
Dalam indah hari-hariku

Dengannya aku berbagi khabar gembira 

Pesan, petua dan nasihat
Selalu saja terngiang-ngiang ditelinga
Kuteringat ketika, ku rasakan cinta
Dari setiap kata-katanya

Kini, kutermenung sendiri.
Kini,bonda tiada lagi

Siapa kini pemberi nasihat
Siapa kini penegur dikala khilaf
Siapa kini pemberi pelukan mesra itu

bonda, kepergianmu terasa berat bagiku
Rasanya aku ingin hidup abadi denganmu
Bukan. Tidak mungkin itu.

Oh bonda aku akan selalu merinduimu

Kau telah kembali kepada cinta dan kasih sayangNya
Tuhan Semesta Alam
Kini kuserahkan kepadamu, wahai Rabb-ku
Allah yang akan cinta dan selamanya ada disampingmu
Dalam nirwana surga penuh dengan keindahan


Alfatihah mak...
saat ini aku begitu merinduimu...tepat jam 1.33 pagi 13 Zulhijjah..kamu pergi meninggalkan kami.  maafkan kami mak.....