Wednesday, December 10, 2014

Busan

hi...
bz lately ni...asik miting memanjang...
curi-curi masa update blog...tu pun sebab otak dah kejung fikirkan kojer dengan peribadi.
hurmmmmm....need time to rest....

but..aku lagi suka keje kot..takde memikir sangat perihal yang tak enak...
biar otak fokus pada keje...kalau boleh...non stop
stop pun solat tido makan
baru aman otak...

baru nak nyaman otak...
ada lak orang pasang lagu aliyah
arrrgggg...ganggu gugat mental betulla
saiko..

suka sangat buat aku merembeskan air mata...
 


  

Friday, December 05, 2014

Satu Hari

Andai pastinya ku tahu
Takkan aku tinggalkanmu
Namun masih keliru teringat masa lalu

Tetap tiada kulupakan
Indah setiap sentuhan
Cinta yang kau tinggalkan
Kekalnya berdampingan

Mana harusku hamparkan
Rindu tiada kesudahan
Sesal biar separuh nyawa
Takkan hilang

Masih terasa nafasmu
Lembut menusuk jiwaku
Dengan dihembus bayu
Membawa khabar rindu

Tapi sulit kuteruskan
Engkau jauh kehadapan
Aku, tabah berjalan sembunyikan harapan

Mana harusku hamparkan
Rindu tiada kesudahan
Sesal biar separuh nyawa
Takkan hilang

Separuh nyawamu dihati
Separuh lagi kau bawa pergi
Tiada arah jodoh kita
Tuhan tentu… kannya

Mana harusku hamparkan
Rindu tiada kesudahan
Sesal biar separuh nyawa
Takkan hilang

tengah melayan cerita SATU HARI.  lagu ni pulak yang jadi OST nyer...adusssssss...mau berjejes pulak air mata aku ni.  tahan..tahan..tahan.  be strong kay!!!.  

adussss tengok pulak si remy menitiskan air mata....ayoyo...cair lak. hero macho ku dah kecundang. 
aku cuba amati lirik lagu tu....mendalam maknanya...
bila tengok video clip aliyah....kisah suami yang menyakiti isterinya sehingga membuatkan isterinya mengambil keputusan meninggalkannya walaupun sayangnya masih kuat didada.  bila tengok citer ni plak...wooowwwww rumit.  baru 2 episod. kita tunggu episod seterusnya.

pengajaran....kalau sayang masih dihati...jangan lepaskan ia pergi.  pegang dengan kuat.  sehingga tiada apa pun yang dapat menariknya kecuali Tuhan. tapi kalau sayang tu telah tiada izinkan dia pergi..mencari bahagianya sendiri.


Wednesday, December 03, 2014

eclipse

Saat diri disayat sedih
Jiwa merintih dan rasa tersisih
Berhentilah menagih kasih

Bahagiamu bukan hanya di situ
Masih terbuka sekian banyak pintu
Alihkan pandangan
Mungkin ada langkah yang perlu kau aturkan

Semanis apa pun rasanya
Manusia akan tetap lupa pada sesuatu
Saat bersatu dengan yang lebih manis dari itu

Pernah....Malaikat Kecil

pernah...
pernah satu ketika aku hidup berteman air mata..
siang dan malam hadirnya tak pernah aku pinta..
di dalam sujud di hadapanNya...
air mata mengalir laju...mohon pertolonganNya

sehinggalah ada satu ketika...suara kecil berkata..
berhentilah menitiskan air mata..
kerana
jika air mata itu bisa merubah segalanya...ia telah lama berubah..
jika air mata itu bisa mengembalikan orang yang kita sayang...ia telah lama kembali
air mata kamu itu terlalu berharga..
simpanlah air mata itu untuk meraih cintaNya
bukan meraih cinta manusia

pernah satu ketika...
aku menyintai lebih dari apa yang aku ada..
hingga aku lupa..
tiada cinta yang lebih mulia..
selain cintaNya..

pernah satu ketika..
aku mengharapkan...bahagia itu kekal selamanya..
pernah aku mendambakan...pelukan itu sepanjang nyawa
mengiringi perjalanan...menemani hingga ke syurga..

pernah aku mengharap..
tapi harapan hanyut ditelan masa

lalu...Tuhan telah mengutuskan aku malaikat kecil..
menemani tidur dan jagaku
menemani siang dan malamku...
menemani suka dan dukaku..

tatkala melihat air mataku merembes laju...
malaikat kecil...menyekanya dengan baju ..
sambil berkata..."jangan nangis mama"
lalu dikucupnya pipi ini berulang kali..
dipeluknya erat...dilaganya pipinya dan pipiku..
sambil berulang kali berkata..."dah dah dah.."

sungguh...malaikat kecil itu lebih memahami..
nilai setitis air mata....
dari kita yang lebih dewasa..
malaikat kecil lebih menghargai erti menyayangi dan disayangi..
dari membiarkan ia pergi..

pernah...aku kehilangan...
tapi digantikan dengan sesuatu yang lebih berharga
malaikat kecil yang masih tidak petah bertutur kata
tapi mengerti dengan renungan mata..
ajaib percaturanMu Tuhanku..









Tuesday, December 02, 2014

Air Mata Seorang Wanita

-Up kembali en3 lama-

Jika seorang wanita itu menangis di hadapanmu,
Itu bererti dia tak dapat menahannya lagi.

Jika kamu memegang tangannya saat dia menangis,
Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.

Jika kamu membiarkannya pergi,
Dia tidak akan pernah kembali lagi menjadi dirinya yang dulu.
Selamanya….

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Kecuali di depan orang yang amat dia sayangi.
Dia menjadi lemah.

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Hanya jika dia sangat menyayangimu,
Tiada lagi rasa egonya,

Lelaki,
jika seorang wanita pernah menangis kerana dirimu,
Tolong pegang tangannya dengan pengertian.
Dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu.

Lelaki,
jika seorang wanita menangis keranamu.
Tolong jangan mempersiakannya.
Mungkin kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.

Saat dia menangis di depanmu,
Saat dia menangis keranamu,
Lihatlah matanya….

Dapatkah kau lihat dan rasakan sakit yang dirasakannya?
Fikirkan….
Wanita mana lagi yang akan menangis
dengan murni, penuh rasa sayang,
Di depanmu dan kerana dirimu..

Dia menangis bukan karena dia lemah
Dia menangis bukan kerana dia menginginkan
simpati atau rasa kasihan.
Dia menangis,
Kerana menangis dengan diam-diam
sudah tidak mampu bagi dirinya,

Lelaki,
Fikirkanlah tentang hal itu.
Jika seorang wanita menangisi hatinya untukmu,
Dan semuanya kerana dirimu.
Inilah waktunya untuk melihat apa yang telah kau
lakukan untuknya.

Hanya kau yang tahu jawapannya..
Pertimbangkanlah, kerana suatu hari nanti
Mungkin akan terlambat untuk menyesal,
Mungkin akan terlambat untuk mohon ‘MAAF’!!

Monday, December 01, 2014

Cinta Allah vs Cinta Manusia


                               "Cinta kepada Bunga..Cinta akan Layu..
                                Cinta kepada Manusia..Manusia itu akan pergi..
                                Cinta kepada Allah..Cinta itu akan sejati dan Suci"


Cinta?Apa itu cinta?Siapa yang berhak kita berikan cinta itu?

Cinta itu satu perasaan yang tidak dapat kita tolak dari perasaan kita sendiri..Allah ciptakan perasaan cinta itu untuk kita menikmati bahagia dalam kehidupan..Tetapi kadang-kadang ada insan yang telah menyalahgunakan "cinta" untuk manusia yang tidak berhak mendapatkannya..Perasaan cinta itu sangat indah..Lagi indah bila cinta itu di dambakan kepada yang selayaknya.."Cinta kepada Allah SWT..Ia kekal selamanya"

Ada juga insan yang mengatakan bahawa "Cinta itu Buta"..Cinta itu Buta apabila cinta itu di salah ertikan dan di salah tafsir..Untuk remaja cinta itu dikatakan "cinta monyet"..Cinta remaja bak kata orang tua..darah muda..Ramai remaja masa kini telah hanyut arus oleh buaian cinta yang di bisikkan dan godaan syaitan dan akhirnya terlanjur kesan keinginan nafsu yang tiada pendiding iman..Sehingga di dada media akhbar tersebar berita anak luar di lahirkan..ada juga anak luar nikah itu di buang pelbagai tempat seperti di longkang,di tong sampah sehingga di jinjing anjing dan di makan kulit bayi comel itu oleh si tikus yang kelaparan..beginilah bila tidak dapat mengawal nafsu..    "cintailah Allah barulah Allah memberi cinta yang sejati kepada kita"

 "Maka Rasulullah SAW telah bersabda kepada kami, 'sesiapa antara kamu berkemampuan untuk berkahwin, maka kahwinlah, sebab berkahwin itu dapat menyekat pandangan mata dan menjaga kemaluan. Tetapi sesiapa yang tidak berkuasa maka hendaklah dia berpuasa, sebab puasa itu melemahkan keinginan. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Nak mendapat cinta dari Allah? kita hendaklah mendapat cinta dari Allah dahulu barulah kita akan mendapat cinta yang kita ingin..Bagaimana?beribadatlah dengan hati yang ikhlas kepada Allah..Memohon kepada Allah agar di beri jodoh yang beriman dan soleh/solehah..sementara Allah menghantar jodoh untuk kita..kita perlu mempersiapkan diri kita dengan beribadat kepada Allah..menjaga hubungan sesama manusia..Allah akan temukan jodoh untuk kita apabila kita dah bersedia..lalu Allah akan temukan si dia setelah kita berusaha..jodoh tidak datang dengan sendiri tanpa usaha kita..setelah kita berusaha dan bertemu dengan si dia..istikharah dengan pilihan kita..semoga Allah memberi kita petunjuk yang baik..


"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya da seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

Renungkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, menyebut "Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda, 'Wanita itu dikahwini kerana empat perkara sebab hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Hendaklah engkau mendapatkan yang kuat agamanya, nescaya selamatlah kedua tanganmu."