Monday, September 14, 2009

Tak BerTajuK

2 hari yang memenatkan telahpun berlalu...hari2 yang seterusnya...mungkin akan lebih penat lagi. Betapa penatnya menjadi surirumah sepenuh masa..tanpa bantuan bibik. Mungkin pada orang lain perkara biasa...tapi disebabkan aku ni jenis yang mementingkan kekemasan dan kebersihan, terasa penatnya. Kalau ada bibik, satu hari mau 3 kali disapunya umah aku. Lantai plak mop hari2. Rumah pun kemas jer. Sekarang ni dah jadi tugas aku la plak. Tapi dah sehari aku termiss nak lap lantai...hehehe. Baru 3 hari...insyaAllah...aku akan terus bertahan. Yes!!!!.

Hari Sabtu dan Ahad, dek kerana kepenatan yang melampau..aku ambil keputusan mengupah 2 orang pekerja indon untuk membersihkan rumah aku. Aku cuma memantau dan memastikan semuanya telah dibersihkan. Dan adaler juga aku tolong sket2. Penat oooo....lampu2 tu nak dibersihkan bukannya senang. Satu..satu nak kena lap. Aku cuma tolong sapu sampah jer...tu pun dah letih. Agaknya sebab dah lama tak buat keje2 camtu kot...

Ain dengan Aina plak aku masukan dalam bilik diorang. Biar diorang main2 kat situ..sementara aku bersihkan dan mop tempat lain. Nasib baik diorang bukan jenis nak berlari2 satu rumah. Main jer dalam bilik tu.

Seronok diorang main dalam bilik diorang....Tak sabar nak tido di situ...

Hari ni, hari pertama aku antar diorang gi nursery. Alhamdulillah, nasib baik tak menangis. Siap bye2 aku lak tu. Sampai petang ni dah 3 kali aku turun ke bawah jenguk keadaan diorang. Main jer...lega hati aku. Tak yah nak bimbang. Cuma pagi tadi ler kelam kelibut sket. Nak kejutkan diorang bukan main susahnyer. kol 8.00 am baru bangun tido..sudahnya aku sampai opis kol 9.00 am.
Kat opis dah mengantuk ni...mood nak masak pun dah ilang....

Saturday, September 12, 2009

Citer SemalaM II

Hari ni aku berbuka puasa di Kelab Equestrian Putrajaya dengan famili kakak aku. Tempatnya agak menarik...tapi makanan kureng la sket..agak berpadanan dengan harga yang ditawarkan. Tapi biaseler aku ni kan...bila makan selalu lupa nak snap picca...dah abis makan baru teringat. Rezki dah depan mata..tak ingat apa dah...


Wajah budak2 yang seronok...makan sket jer..main jer lebih.



Semalam juga aku mengemas rumah baru ku...dah susun serba sedikit. Tapi ni pun sama...asik terlupa jer..Last2 bila dah kepenatan..lokasi ni jer yang teringat nak bergambaq. Takpalah...mengemas takder bibik. Penat sungguh. Dah ler bulan posa lak tu.


Esok nak gi mengemas sket lagi. Harap sebelum raya boleh siap...nak duduk sekarang tak larat nak harungi jem. Balik raya aku akan bermaustatin di situlah...TeratakChenta. Huhuhu...

BiBiK

Salam,

Hari ni setelah 2 tahun 2 bulan...aku kembali menjadi surirumah sepenuh masa. Dah lama aku meninggalkan arena mengemop, menyapu, membasuh...dan kini aku kembali melaksanakan tugas2 sedemikian. Rasa kekok juga pada mulanya. Hari ni bibik aku balik kampung...cuti sebulan. Maka, tugas-tugas itu dikembalikan kepada aku secara rasminya. Jadi, selepas menghantar bibik aku ke airport kol 9 tadi, detik 10 am aku pun memulakan tugas2 rasmi aku.

Seronok juga sebenarnya. Ada privacy, sambil2 tu bolehler senaman sket. Keluarkan peluh...kalau tak asik dok depan tv jer. Bila masa nak kuruih. Maka, bermula hari senin ni...akan bermulalah episode kekalutan dalam hidup aku. InsyaAllah...aku akan cuba menanganinya sebaik mungkin. Dalam masa sebulan ni..aku nak try hidup tanpa bantuan bibik...nak tengok..kalau okey pasni aku taknak amik bibik dah..kalau tak okey, terpaksalah. Tapi kalau takder bibik, terpaksalah aku lupakan arena futsal, badminton, swimming dan yang seangkatan dengannya. Tak syok ler plak...

Hurmmmmm.....pentingkah bibik ni?????

Wednesday, September 09, 2009

Citer SemalaM


Salam,

Semalam aku tulih citer pasal nak gi berbuka kat Marriot kan???!!!...so inilah gambaq2nya..tapi satu jer. Lupa nak snap bila dah nampak makanan. Tak dan. Mata dok melilau cari makanan. Kami gi sepuluh orang..penuh satu meja. Makanan pun penuh satu meja. Macam2 ada...hehehe.


Tu dia makanan kami...

Aku amik nasi kerabu, pastu amik satay, ikan bakaq, desert. Time dah berbuka tu aku makan nasi kerabu jer..pastu terus gi solat maghrib. Terjumpa lak dengan bekas student aku. Sekarang dah jadi PPTM kat SPP. Bangga aku..dan yang paling bangga..dia sempat ucap tima kasih sebab ngajar dia. Berbaloi gakkan jadi cikgu ni...rasa bangga bila tengok anak2 didik aku berjaya. Lama gak borak2 dgn dia. Maklumler dulu selekeh jer...pastu aku selalu marah kat dia pasai suka sangat ponteng dan masuk kelas lambat. Pastu dalam kelas tidoq...mau aku tak bengang. Tapi bila kuiz, ujian dan exam dia selalu boleh jawab..dah memang budak pandai kot.

Bila dah siap solat tu, sekali sampai kat meja tengok semua yang aku amik tu dah licin dikerjakan oleh mereka2 yang tinggal dimeja tu. Tapi takpa..memang aku amik untuk makan ramai2 pun. Daripada aku tak habiskan baik ler diorang habiskan. Tapi sedap betul nasi kerabu dan daging bakar tu. Rasa cam nak makan lagi ni..hehehe.

Seronok jugak berbuka ramai2 ni....Harap2 tahun depan ada lagi orang nak belanja makan free macam semalam. Benda free semua sedap kan???!!!!..tima kasih yer encoral. Tahun depan kalau projek dah abis pun panggey ler kami lagi. Ujung dunia pun kami sanggup pegi...

Tuesday, September 08, 2009

Cerita 6 Hari

Salam,

Dah banyak hari tak update blog aku ni. Dok tagak2 dari ghetu lagi. Aku tetiba malaih. Padahal kalau boleh banyak yang nak diceritakan. Bermula dari hari khamis lepas, aku bawa bibik dan anak2 aku g berbuke kat Ani Sup Utara..pastu gi cari baju melayu pulak kat Mydin. Bukan aku punyeeeeerr...bibik yang sibuk nak bawa balik Indon. Pilih punya pilih dapatler sepasang, baju melayu kaler ijau. Pastu bibik aku beli sejadah 2 helai. Semua tu sebagai buah tangan nak bawa balik ke Indon.

Gambaq interior Ani Sup Utara...

Hari Jumaat plak, aku teman kakak aku berbuka pose kat Alamanda. Kesian my sister, balik dari kelas (UKM) jalan jem lak tu. Rumah plak nun dekat Taman Melati, Gombak. Aku ajak berbuka kat umah aku tak nak...nak berbuka kat luar. Kami sampai Alamanda dah kol 7pm. Tunggu solat maghrib dulu...pastu gi cari makanan. Mula2 plan nak makan nando's. Tapi orang ramai sangat..meja penuh. Tunggu gak dalam 15 minit...tapi takdak sapa pun yang berganjak. Last2 cari claypot ikan masin dengan tomyam campuq kat Rasa. Nak snap gambar malu kat kak aku. Maklumler kak aku ni bukannya suka sangat blogging ni..kalau dia tau naya aku.

Hari Sabtu...hari ni hari paling penat. Aku gi membasuh rumah baru. Penat giler...pakai plak baju itam...tukaq jadi kelabu..habuk banyak sangat. Siap pakai topeng lagi. Rasa sesak nafas. Sambil2 basuh..sambil2 berletiaq. Orang buat gheja tak gheti nak mengemas. Makanan basi pun tinggai kat umah aku. Hampeh punya manusia. Dah siap membasuh, mengelap...gi cari helmet kat bibik aku plak. Sampai ke puchong cari helmet. Canggih bibik aku..nak helmet fullface yang boleh buka semua tu. Survey punya survey jumpa la satu. Rega dia mak aihhhh RM550. Gila mahal..tak padan dengan motor honda 70. Kesian gak tengok bibik aku..nak layan karenah anak dia tu. Mintak macam2. Mahal2 lak tu..ingat mak dia broker saham ka..geram aku. Kalau anak aku..dah lama aku pelangkung dushh dushh. baru dia tau ..langit ni tinggi ker rendah ker.

Ni la ghupa helmet yang dia nak..hebat kan!!!!

Hari Ahad, adalah hari aku merehatkan diri. Tengok tv, tido..kemas barang. Kiranya tak keluaq mana la hari tu. Melepek jer kat umah dengan famili. Ingat nak juga gi JJ...tapi takut lak aku...virus banyak sekarang ni. Nak bawa anak2 kecik ni..bahaya juga. Nantiler hari Jumaat ni..lepaih hantaq bibik aku balik, aku nak g JJ la kot. Shopping baju raya dengan kasut raya kat anak aku.

Hari Senin, ada training sistem lak. Dah ler bilik training tu macam sauna. Pecah peluh dok dalam tu. Malu juga kat Datuk Tan...facilities hancusss. Aku tengok peluh memercik kat dahi dia. Tapi aku buat tak tau jer. Nak buat macammana...aircond macam hampeh!!! Abis training dalam kol 1 tu kami bergerak gi melawat sahabat aku merangkap partner keje aku. Baru bersalin tapi tuhan lebih sayangkan baby dia…meninggal di dalam kandungan yang hanya menunggu hari. Takziah aku ucapkan. Tuhan dan tentukan…nak menangis pun kita tak akan dapat dia kembali. Yang penting redha dengan ketentuan Tuhan. Pasti ada hikmah disebaliknya. Buat sahabatku…insyaAllah, setiap ujian yang Allah swt beri..pasti dibalas dengan sesuatu yang lebih baik yang kita sendiri tak menduga. Sekurang-kurang ainal, telah ada seorang putera di syurga yang sentiasa berdoa kepada Allah swt untuk ainal dan menunggu ainal di pintu syurga. Sabar yer…

Hari ni aku dan geng2 opisku dapat undangan berbuka pose kat Marriot. Seronok nih...makan free. Tapi kesian lak kat famili aku kat umah tu…takper yer..esok kita berbuka kat tempat lain sesame. Kol 6.30pm nak gerak ramai2 ke sana. Harap2 tak membosankan. Undangan ni sebenarnya dari vendor projek. Belasah jer ler..walaupun dalam miting selalu bergaduh. Hehehe..bab2 makan ni takleh malu2..rugi. Lepaih makan takper kalau nak gaduh balik.

Okeylah..aku nak cau dulu. Nak g pasar malam jap.

Wednesday, September 02, 2009

Qaseh

Aku nak promote produk qaseh kat sini..meh ler beli ramai2..banyak manfaat dan kelebihannya. Jom kita baca...

Jus Qaseh Kekanda dan Adinda memuatkan khazanah-khazanah alam berikut dalam satu formulasi istimewa (klik ramuan berkenaan untuk membaca lebih lanjut tentangnya):

dan juga ramuan khusus terpilih - untuk lelaki (Jus Qaseh Kekanda) dan wanita (Jus Qaseh Adinda).

Ringkasan Manfaat
Tubuh kita asalnya bersih dan sihat namun hari demi hari kita terdedah kepada persekitaran dan budaya pemakanan yang memudaratkan dalam keadaan kita leka dan lalai. Hasilnya hari ini penyakit-penyakit kronik kini mudah menjangkiti anak-anak muda akibat situasi tersebut. Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam juga bersabda, yang bermaksud: "Wahai orang beriman, makanlah makanan yang bersih daripada apa yang dikurniakan kepada kamu" (Hadis Riwayat Muslim).

Gabungan intipati Qaseh merupakan gabungan makanan sunnah dan herba tempatan yang melengkapi keperluan tubuh dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Ia meliputi keperluan kepada sistem dan fungsi tubuh itu sendiri dari:

Darah
Mengimbangi kepekatan darah dalam tubuh agar tidak terlalu pekat serta mudah dihantar ke seluruh anggota tubuh.

Saraf
Apabila darah mudah dihantar ke seluruh anggota maka saluran saraf juga akan berkembang dengan baik tidak lagi sempit kerana darah juga membekalkan oksigen.

Otak
Otak lebih cerdas dan daya ingatan lebih mantap kerana darah membekalkan oksigen lebih banyak. Lebih-lebih lagi bagi anda yang banyak menggunakan tenaga otak seperti jurutera dan seumpanya.

Jantung & Paru-Paru
Jantung lebih sihat kerana tidak dibebani dengan darah yang terlalu pekat. Paru-paru lebih rehat.

Usus
Bekerja dengan lebih baik apabila makanan lebih mudah dicernakan dan lebih rehat. Masalah buasir dapat dijauhi.

Buah Pinggang
Menapis dengan lebih efektif kerana bekalan darah dan oksigen yang lancar. Dan menyalurkan toksin dan sisa ke bahagian pencernaan dengan lancar.
Kulit
Kulit lebih segar dan sihat apabila mikro-saraf menerima darah dan oksigen dengan banyak. Luka mudah pulih dan parut menjadi minima.

Rambut
Lebih kuat dan tidak mudah gugur kerana kulit kepala yang sihat.

Mata, Telinga, Hidung dan Rongga Pernafasan.
Penglihatan dan pendengaran lebih tajam dan deria bau lebih peka. Hidung juga sukar dijangkiti penyakit dari kesan pendedahan kepada pencemaran habuk, debu dan kotoran lain. Bakteria sukar menjangkiti saluran nafas dari kerongkong hingga ke paru-paru.

Rahim
Lebih selesa mengikut situasi semasa. Kitaran haid lebih teratur. Menjauhi keputihan kerana fungus dan bakteri sukar menjangkiti. Jika hamil, rahim akan lebih relaks dan fleksibel bergantung kepada pembesaran kandungan.

Tulang & Sendi
Tulang lebih teguh dan kukuh. Tidak mudah rapuh. Bekalan kalsium yang diperolehi, semasa ke semasa dari pemakanan ini. Sendi lebih kuat dan sihat.

Ibu Hamil
Lebih bertenaga untuk kekuatan ibu seharian dan pada waktu melahirkan menggantikan darah serta tenaga yang hilang. Anak dalam kandungan lebih tenang kerana zat yang cukup.

Organ Dalaman Lelaki dan Wanita
Lebih tenaga, bersih dan sihat. Peluang hamil lebih tinggi untuk wanita yang sukar hamil, Insya Allah, memekat, menyihat serta menyuburkan mani.
Kalau nak baca lebih lanjut, sila klik di sini
Kalau nak beli ker terbekenan ker, bolehlah menghubungi aku....aku bagi harga cun punyer..bagus ni...ikut sunnah nabi.

Why Women Why???

Puisi ini aku ambil dari majalah Nona...ditulis pada tahun 1994, oleh seorang isteri Bekas Menteri suatu masa dulu..meh kita sama2 baca dan hayati..sungguh mendalam maksudnya..

Why women why
You try to win
By making another women cry

Why women why
You must laugh loud
By making another women shy

Why women why
You will hurt another women
Just to feed your vainly sly

All the 'why' woman
Will make you weep
By and by, you too will cry
cause women, your heartless
Ways will hurt you one day
Are you happy now?
I wonder!
Cause I am a real woman
I do...

Berpindah Blog

Assalamualaikum... Blog ini telah berpindah ke: wonderfulprimroselife.blogspot.com . blog baru...hidup baru..harapan baru Insyaa All...