Friday, September 30, 2011

Ya Allah...Ya Tuhanku..

Jumaat yang syahdu...

Semoga Tuhan menguatkan semangat aku...
meningkatkan ketabahan aku...
meninggikan tahap kesabaran aku...
semoga Tuhan akan terus memimpin aku untuk menjadi penghuni syurga..

Ya Allah...jauhkan aku dari sifat suka menangguh...
jauhkan aku dari sifat dendam..
tenangkan hatiku...
berikanlah aku sifat redha meredhai...
penuhkan hatiku dengan kemaafan...
jernihkan jiwaku dengan kelembutan..

Hanya Engkau yang Maha Mengerti isi hatiku...



“Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu bersemayam di atas ‘Arasy; Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti), dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.”


p/s : Engkau telah mengatur perjalanan hidupku begitu indah sekali...dan aku bersyukur padaMU...

Thursday, September 29, 2011

Coklat

Pagi tadi aku beria2 bawa buku la tahzan ke opis..konon bila time miting leh la aku layan buku...tapi sebab niat tak menghalalkan cara....
Last2 aku tertinggal buku tu kat opis. So malam ni..aku melopong tak tau nak wat apa...anak2 dan bapanya dah terbungkang tido...tinggal aku layan crita cinta dari kaabah....dah habis..sambung tanah kubur...jap lagi nak nengok manisnya kurma itu pulak.
Banyak crita aku nengok kan malam ni....

Merujuk kepada tajuk diatas...adalah dimaklumkan bahawa aku memang peminat coklat...bukan coklat makan2 ya....itu gomuukk. Tapi coklat kaler2. Kawan aku kata...aku ni asik2 coklat...pilih tudung coklat..baju coklat...dahla kaler kulit pun coklat pekat..matching sesangat...macam tong minyak berjalan ja...dakpun guni beras kaler coklat tu.

Sebagai membuktikan aku memang peminat coklat...jom layanzzzz picca kat bawah...

Semua coklat kan...banyak lagi...tapi cukup 4 keping yang dekat2 dengan aku sekarang ni. Malas nak jalan jauh2 semata2 nak snap picca.












Sungguh enak bila makan coklat di atas kerusi bewarna coklat...


posted from Bloggeroid

La Tahzan - Part II

Salam semua...

juz nak inform ..aku dah beli buku La Tahzan...rega RM25.90 kat MPH Alamanda.
Baru 2 hri dok baca...
kesimpulan..sungguh best. dan aku tak rasa menyesal beli walaupun ada 8 buah buku ilmiah + novel yang aku beli tak berusik lagik.
rasanya...yang ni akan habis dulu aku baca..
so, aku nak syer dengan korang sket...intipati La Tahzan mengikut bab ya..dan aku akan hapdet sikit demi sikit mengikut tahap pembacaan aku..

5. Jadikan kritikan tajam sebagai penghormatan
dan mereka tidak pernah diam mengkritik anda sebelum anda masuk ke liang lahad, menaiki tangga ke lagit dan berpisah dengan mereka. adapun apabila anda masih berada ditengah2 mereka, maka akan ada selalu perbuatan mereka yang boleh membuatkan anda bersedih dan menitiskan air mata, mengalirkan darah kematian anda dan mengusik ketenangan anda. Tapi perlu diingat...orang yang duduk di atas tanah tidak akan pernah jatuh dan manusia tidak akan pernah menendang anjing yang sudah mati.
Mendalam kan maksudnya....jika kita terusik dengan cemuhan orang bermakna kita merelakan mereka mencemuh dan mengotori jiwa kita...cekallah seperti batu bata yang tidak pernah terusik walaupun ditimpa salji.

6. Berharaplah akan redha Allah semata2.
Anda tidak perlu terkejut jika anda menghadiah kan pena kepada seseorang dan seseorang itu menggunakan pena tersebut untuk menulis cemuhan kepada anda. jangan terkejut, apabila orang yang anda berikan tongkat untuk mengiringi kambing gembalaannya menggunakan tongkat tersebut untuk memukul kepala anda. itu semua adalah manusia yang tidak pernah bersyukur...dan jika mereka boleh mengingkari Allah..jangan diharap untuk mereka hormat kepada kita. dan kita harus bersyukur kerana boleh berbuat baik disaat orang lain berbuat jahat kepada kita.

7. Berbuat baik kepada orang lain akan melapangkan dada
ketika diri anda diliputi kesedihan, kegundahan dan kemiskinan, berbuat baik lah kepada sesama manusia nescaya anda akan mendapat ketenteraman dan kedamaian hati.kita akan merasa kebahagian dalam semua aspek kebahagian kita.

8. Usirlah kekosongan dengan kesibukan
apabila suatu hari anda merasakan diri anda menganggur tanpa kegiatan...bersiaplah untuk merasa gundah gulana, sedih dan cemas. sebab dalam keadaaan kosong itulah fikiran anda akan menerawang memikirkan kisah2 silam...memikirkan luka2 hati..memikirkan masa depan..menyesali kesialan. sibukan diri anda dengan apa cara sekalipun...kerana membiarkan diri anda kekosongan sama seperti anda membunuh diri.

9. Teguhkanlah keperibadian anda
hiduplah sebagai mana anda diciptakan. jangan mengubah suara anda dan jangan mengubah gaya berjalan anda. tuntunlah mengikut wahyu ilahi... tetapi jangan melupakan keadaan anda dan jangan membunuh kemerdekaan anda sendiri. anda adalah lain daripada yang lain..tidak ada seorang pun yang menyerupai anda dalam sejarah kehidupan. janganlah kita menjadi orang yang tidak berpendirian..

10. Terimalah qada dan qadar Allah
saraf anda akan tegang....kegundahan anda tidak akan reda dan kecemasan di dada anda tidak akan pernah sirna selagi anda tidak menerima qada dan qadar Allah. tinta pena telah mengering bersama dengan semua perkara yang anda temui. jangan biarkan diri anda larut dalam kesedihan...jangan sangka anda boleh menahan tembok yang akan runtuh, membendung air yang akan meluap, menahan angin agar tidak bertiup, memelihara kaca agar tidak pecah. tidak ada benda yang boleh dikawal..kerana apa yang digariskan akan terjadi tetap akan terjadi. setiap ketentuan akan berjalan dan setiap keputusan akan terlaksana.


best baca buku ni....selalu aku kalo baca buku speed mesti laju...tak sabaq nak sampai penutup...nak tau kesudahan..tapi kali ni aku baca peeellllaaaann.....peeeelllaaannn...nak masuk dalam otak meresap ke hati.

paling best setakat ni aku baca...kita hidup untuk hari ni..tak yah ingat hari semalam...dan tak payah nak gatal2 meramal masa depan. hidup macam hanya ada hari ni untuk kita. buat baik sehabis baik. betol jugak. kita ni suka pikir masa depan yang tak tau macammana....padahal Allah dah menetapkan esok kita akan jadi apa. jadi jalanilah hidup seadanya.

nanti aku syer lagik ya...lenguh tangan menaip.

Wednesday, September 28, 2011

Siapa Wanita Cantik???


1) MELUKIS KEKUATAN MELALUI MASALAH.

seorang perempuan itu akan terserlah kekuatannya apabila kita melihat bagaimana dia menghadapi masalah yang datang padanya.sama ada dia lemah mahupun semakin tabah dengan dugaan yang datang padanya.insyaAllah bagi yang kuat dia berjaya memanfaatkan ujian Allah padanya untuk meningkatkan kekuatan dirinya.



2) TERSENYUM SAAT TERTEKAN

percaya atau tidak.kalau benar-benar seorang wanita itu mampu melalui masalah yang dihadapi nya kita orang sekeliling dia tidak mampu meneka apakah perasaan dia yang sebenar.kenapa?kerana terlalu dalam untuk kita memahami perasaan dia yang selalu tersenyum tidak kira sama ada dia ada masalah ataupun sebaliknya.alangkah indahnya kalau aku turut sedemikian rupa.



3) TERTAWA SAAT HATI SEDANG MENANGIS

bukan saja-saja dia tertawa saat hatinya terluka dan menangis.dia bersikap sedemikian kerana dia mahu menjadi seorang yang tabah dan tidak mahu menyusahkan orang sekelilingnya.tambahan pula dia yakin akan pertolongan YANG ESA akan datang kepadanya.dan dia tetap tertawa menutup segala gundah dan kelukaan yang ada kerana keyakinannya terhadap bantuan Allah tidak pernah surut.



4) TABAH DI SAAT TERHINA

setiap yang baik itu sentiasa diuji olehNYA dan salah satu daripadanya ialah penghinaan dari manusia.tapi bagi seorang wanita yang cantik pekertinya semua itu bukan lah halangan untuk dia meneruskan hidupnya malah dia akan berusaha untuk menjadi lebih tabah untuk meghadapi hari yang mendatang.ketabahan yang ada dalam diri dia menjadi perisai untuknya menangkis segala hinaan daripada manusia lain yang tidak pernah mengenal erti ketakutan akan azab YANG ESA.



5) MEMPERSONAKAN KERANA MEMAAFKAN

bukan mudah untuk kita memaafkan kesalahan orang lain terhadap diri kita.lebih-lebih lagi apabila melibatkan kesalahan yang melukakan hati hingga hancur musnah sesebuah kehidupan itu.namun bagi seorang wanita yang cantik itu,kemaafan itu sentiasa diberikan kepada yang pernah melukakan malah menyakitkan hatinya.kerana baginya mereka-meraka inilah yang memberi peluang padanya untuk menjadi lebih tabah.subhanallah.



6) MENGASIHI TANPA BALASAN

kasihnya terhadap suami dan keluarganya memang datang dari hatinya yang ikhlas bukanlah kerana mengharapkan sebarang pembalasan.kerana bagi wanita yang cantik seperti ini kasihnya untuk meraka ini bukannya kasih yang dibuat-buat tetapi kasih yang tulus.malah meraka inilah yang membuatkan dia kuat menahan segala tomahan dan ujian dari YANG ESA.dan kasih seorang wanita yang cantik ini amat sukar untuk kita cari dimana-mana melainkan kasih seorang isteri dan ibu yang solehah.



7) BERTAMBAH KUAT DALAM DOA DAN PENGHARAPAN ILLAHI

dia hanya berharap kepada YANG ESA.dan dia juga tidak pernah mengenal erti lelah dalam terus berdoa tidak kira siang dan malam untuk kehidupan orang yang dia sayang.wanita yang cantik tidak mementingkan diri sendiri kerana mereka lebih mementingkan kepentingan orang yang mereka sayang.suami dan keluarga mereka tidak pernah terlepas dari setiap doa-doa yang dipohon kepada YANG ESA.



Ya Allah… Walaupun aku tidak cantik dimata manusia, cukuplah sekadar cantik dihadapan-MU

Jangan Hidup Dengan Masa Lalu

Jangan hidup dalam mimpi buruk masa lalu, atau di bawah payung gelap masa silam.Selamatkan diri anda dari bayangan masa lalu! Apakah anda ingin mengembalikan air sungai ke hulu , matahari ke tempatnya terbit , seorok bayi ke perut ibunya, air susu ke payudara sang ibu, dan air mata ke dalam kelopak mata ? Ingatlah , keterikatan anda dengan masa lalu, keresahan Anda atas apa yng telah terjadi pada masa lalu, adalah kondisi yang sangat naif, memprihatinkan dan menakutkan. Membaca kembali lembaran pahit masa lalu, hanya akan memupuskan masa depan, mengendurkan semangat dan menyia-nyiakan waktu yang sangat berharga Adalah bencana besar, manakala kita rela mengabaikan masa depan dan justru hanya disibukkan dengan memikirkan masa lalu. Itu sama halnya dengan mengabaikan istana-istana yang indah dengan sibuk meratapi puing-puing yang telah lapuk. Padahal betapapun seluruh manusia dan jin bersatu untuk mengembalikan semua hal yang telah berlalu,niscaya mereka tidak akan mampu. Sebab yang demikian itu sudah mustahil pada asalnya. Orang yang berpikiran jernih tidak akan pernah melihat sedikitpun ke belakang. Pasalnya , angin akan selalu berhembus ke depan, air akan mengalir ke depan, setiap kafilah akan bergerak ke depan, dan segala sesuatu bergerak maju ke depan. Maka dari itu , janganlah melawan sunnah kehidupan.

Ya!!! aku sepatutnya merenung ke hadapan. tidak perlu memikirkan masa2 lalu yang menyakitkan. aku kena kuatkan semangat..agar masa2 lalu itu tidak akan menghumbamkan aku dalam kancah derita.

Tuhan berikan aku kedukaan dan kegembiraan serentak...mengapa???!!!! kerana di saat Tuhan menguji aku...di saat itu juga Tuhan memberikan aku penawarnya. Ya...aku kena kuat...kerana nyawa di dalam rahimku..memerlukan kekuatan dan semangat aku. di saat aku melayan kesedihan..di saat itu akan dapat merasakan degupan jantung nyawa itu. nyawa yang memerlukan semangat aku untuk terus bernafas.

Sungguh besar kuasaMu Tuhan....
Bila emosi tercalar, minda selalunya turut tersasar. Bertenang...! Sematkan dalam fikiran, setiap yg berlaku adalah kehendak-Nya. Pasti ada hikmah di sebalik musibah andai benar2 redha dan pasrah. Berzikir... ingati DIA! Bahagia akan hadir biar diri disingkir manusia kerana DIA tak pernah meminggirkan hamba-NYA. (memetik kata2 kak Suzana)

Perkembangan Bayi Trimester ke2

Perkembangan bayi anda pada bulan kehamilan 13-28 minggu (trimester ke dua)

Minggu ke 13:
Panjang bayi sekitar 7,5 cm dengan trakea, paru-paru, perut,hati, pancreas, dan usus berkembang ke fungsi terakhir. Pita suara mulai terbentuk, dan tunas gigi muncul dengan 20 gigi bayi. Pada minggu ini jari tangan, telapak kaki, mulai terlihat.


Minggu ke 1 4:
Pada minggu ini organ seks bayi sudah dapat dibedakan antara laki dan perempuan. Denyut jantung bayi berdetak kuat (detak jantung hampir 2X lebih cepat dari anda) dan anda dapat mendengarkannya di dokter anda. Sudah memberi respon terhadap dunia diluar rahim ibu, bayi mungkin akan bergerak bila anda mengusap perut anda, tapi anda mungkin masih belum dapat merasakannya.

Minggu ke 15:
Bayi anda sudah mulai dapat mendengarkan anda, mendengarkan denyut jantung anda, suara perut anda, juga suara anda.
Sekarang bayi anda sudah mulai mempunyai rambut di kepalanya, juga bulu mata dan alis.
Ukurannya sekarang 114 gram dengan panjang sekitar 15cm.

Minggu ke 16:
Jika anda melakukan USG saat ini mungkin anda dapat mengetahui jenis kelamin. Otot bayi sudah berkembang dan menjadi kuat. Gerakannya semakin aktif. Mulai mengisap ibu jarinya, menguap, merenggangkan tubuhnya, sudah menelan-kencing dan cengukan.
Pada minggu ini jika sinar terang diletakkan diperut anda bayi akan mengerakkan tangan – matanya.

Minggu ke 17:
Masih banyak ruang dalam rahim anda bayi akan bergerak merasakan sekitarnya. Kulit bayi anda berkembang dan transparan. Terlihat merah sebab pembluh darah masih terlihat jelas.

Minggu ke 18:
Sekarang bayi sudah dapat mendengarkan suara dari luar tubuh anda, bayi akan bergerak atau melompat ketika mendengarkan suara keras.
Otot bayi sudah dapat berkontraksi dan relaks, bayi sudah dapat menendang atau meninju. Bergerak sangat aktif , dalam minggu ini mungkin anda sudah dapat merasakan gerakan putarannya untuk pertama kali.

Minggu ke 19:
Sekarang panjang bayi anda sekitar 23 cm. Jika anda belum juga merasakan bayi anda, mungkin anda akan mulai mersakan gerakkanya minggu ini.

Minggu ke 20:
Otot bayi anda semakin kuat tiap minggu. Jika anda masih belum dapat meraakan gerakkanya, anda pasti akan merasakan gerakkanya sekarang. Anda mungkin salah mengartikan gerakkanya pertama kali sebagai angin, karena terasa seperti letupan gelembung-gelumbung didalam.
Bayi anda bergerak sekitar 200 kali sehari , tapi anda hanya akan merasakan sedikit dari semua gerakan ini.

Minggu ke 21:
Panjang sekitar 28 cm. Anda akan merasakan lebih banyak gerakan bayi anda sekarang karena bayi makin aktif.

Minggu ke 22:
Bayi anda sadar akan lingkungannya dan bayi akan merasa tenang ketika mendengarkan suara dan sentuhan anda diperut. Tubuh bayi mulai memproduksi sel darah putih. Ini penting untuk bayi dalam melawan penyakit dan infeksi.

Minggu ke 23:
Panjangnya sekitar 23 cm. Sekarang ukuran kepalanya sudah sesuai dengan tubuhya . Saat ini bayi terlihat sama seperti akan lahir nanti tapi lebih kecil dan kurus saat ini.
Anda dapat mendengarkan detak jantung bayi anda dengan stestoskop.(letakkan stestoskop langsung diperut anda). Pertumbuhan otak sangat cepat.

Minggu ke 24:
Pendengaran bayi sudah terbentuk sempurna. Bayi akan bergerak dengan suara musik dari luar. Bayi membentuk pola kapan saat tidur dan kapan saat bangun, anda akan merasakan dengan suatu saat bayi bergerak terus, dan saat lain tidak.

Minggu ke 25:
Bayi mulai berlatih bernafas dengan menghirup dan menhembuskan cairan amnion, yang mana kadang membuat bayi cegukan—dan anda akan dapat merasakannya juga.

Minggu ke 26:
Bayi sudah mempunyai lemak dibawah kulit, yang akan membantu mengontrol suhu tubuhnya pada saat lahir. Wajah dan tubuhnya secara umum akan terlihat bayi saat lahir. Panjang sekitar 28-32 cm dengan berat sekitar 680 gram.

Minggu ke 27:
Matanya sudah terbuka dan melihat sekelilingnya untuk pertama kalinya. Bayi terlihat seperti bernafas tetapi sebenarnya bayi mengambil air bukan udara. Ini merupakan latihan yang baik untuk paru-parunya.

Minggu ke 28:
Pada bayi laki testis akan turun ke kantung skrotum.
Jaringan otak berkembang. Sekarang bayi anda dapat bermimpi.

© Dr.Suririnah- www.infoibu.com

Perubahan Ibu Hamil Trimester ke2

Beberapa perubahan yang terjadi pada kehamilan trimester kedua (13-28 minggu):

PERUT SEMAKIN MEMBESAR
Setelah 12 minggu, rahim membesar dan melewati rongga panggul. Pembesaran rahim akan bertumbuh sekitar 1 cm setiap minggu. Pada kehamilan 20 minggu bagian teratas rahim sejajar dengan puser (umbilicus). Setiap individu akan berbeda-beda tapi kebanyakan wanita akan mulai tampak pembesaran perutnya pada kehamilan 16 minggu.

SENDAWA DAN BUANG ANGIN
Pada trimester ini anda akan bersendawa atau ingin buang angina/kentut pada saat yang tidak seharusnya---jangan bingung---anda tak sendirian mengalami masalah ini.
Sendawa dan buang angina adalah keluhan yang paling sering selama kehamilan. Hal ini karena usus merengang dan anda akan merasa kembung.
Atasi dengan jangan makan dalam jumlah besar akan membuang anda kembung dan tak nyaman, dan hindari makanan yang menyebabkan banyak gas seperti jagung, permen, bawang merah.

PELUPA
Pada beberapa ibu hamil akan menjadi sedikit pelupa selam kehamilannya, Ada beberapa teori tentang hal ini karena tubuh ibu terus bekerja berlebihan untuk perkembangan bayinya sehingga menimbulkan blok pikiran.
Tak perlu terpengaruh dengan hal ini ---sediakan catatan kecil unutk membantu anda. Dan beristirahalah sedapat mungkin.

RASA NYERI DI ULU HATI
Rasa panas atau terbakar didada bagian bawah atau perut bagian atas tapi tidak ada hubunganya dengan jantung. Hal ini karena asam lambung naik ke kerongkongan. Perasaan ini timbul pada wanita hamil pada trimester kedua ini, hal ini karena hormone progesterone meningkat yang menyebabkan relaksasi dari otot saluran cerna dan juga karena rahim yang semakin membesar yang mendorong bagian atas perut, sehingga mendorong asam lambung naik ke kerongkongan.

Nilai positif dari relaksasi otot saluaran cerna adalah gerakan makanan menjadi lebih lambat sehingga nutrisi terserap lebih banyak.

Atasi dengan jangan makan dalam jumlah besar terutama sebelum mau tidur. Jauhi makanan yang pedas, berminyak dan berlemak. Waktu tidur malam tinggikan posisi kepala anda sehingga asam lambung tak dapat naik ke esophagus.

PERTUMBUHAN RAMBUT DAN KUKU
Perubahan hormonal menyebabkan kuku akan tumbuh lebih kuat dan tumbuh rambut lebih banyak dan kadang tumbuh ditempat yang tidak diinginkan seperti diwajah atau perut. Tapi tak perlu kuatir rambut yang tak semestinya ini akan hilang setelah bayi lahir

SAKIT DI PERUT BAGIAN BAWAH
Pada kehamilan 18-24 minggu anda akan merasakan nyeri diperut bagian bawah yang seperti ditusuk atau seperti tertarik disatu atau dua sisi, hal ini karena perenggangan ligamentum dan otor unutk menahan rahim yang semakin membesar.
Nyeri hanya sebentar dan tak menetap.
Atasi dengan duduk atau berbaring dengan posisi yang nyaman.

PUSING
Pusing menjadi keluhan yang sering selama kehamilan trimester kedua ini hal ini dapat terjadi ketika pembesaran dari rahim anda menekan pembuluh darah besar sehingga menyebabkan tekanan darah menurun.

Atasi denga melakukan perpindahan posisi pelahan lahan atau bertahap untuk menghindari perubahan tekanan darah yang mendadak.

MENDENGKUR
Peningkatan aliran darah selama kehamilan akan menyebabkan sesak dan pembengkakan membrane mukosa yang menimbulkan mendengkur saat tidur.

HIDUNG DAN GUSI BERDARAH
Hal ini juga karena peningkatan aliran darah selama masa kehamilan. Kadang juga mengalami sumbatan pada hidung hal ini karena perubahan hormonal.

PERUBAHAN KULIT
Garis kecoklatan mulai dari puser (umbilicus) ke tulang pubis disebut linea nigra.
Kecoklatan pada wajah disebut chloasma atau topeng kehamilan, ini dapat menjadi petunjuk kurang asam folat.
Strecth mark terjadi karena perengangan kulit yang berlebih biasanya pada perut dan payudara.
Akibat perengangan kulit ini anda dapat merasa gatal.

PAYUDARA
Payudara akan semakin membesar dan mengeluarkan cairan yang kekuningan yang disebut colostrums. Putting dan sekitarnya akan semakin bewarna gelap dan besar dan bintik-bintik kecil akan timbul disekitar putting, itu adalah kelenjar kulit..

KRAM PADA KAKI
Kram otot ini timbul karena sirkulasi darah yang lebih lambat saat kehamilan. Atasi dengan menaikkan kaki keatas, minum cukup kalsium. Bila anda terkena kram kaki ketika duduk atau saat tidur, coba untuk menggerakan jari-jari kaki kearah atas.

PEMBENGKAKAN SEDIKIT
Pembengkakan adalah kondisi normal pada kehamilan, hampir 40 % wanita hamil mengalaminya.
Hal ini karena peningkatak hormone yang menahan cairan.
Pada trimester kedua ini akan tampak sedikit pembengkakan pada wajah, kaki , tangan.
Hal ini sering karena posisi duduk atau berdiri yang terlalu lama.


MERASAKAN GERAKAN BAYI ANDA
Pada kehamilan minggu ke 15-22 anda akan mulai merasakan gerakan bayi anda yang awalnya akan terasa seperti kibasan, tetapi di akhir trimester ini, anda akan benar-benar merasakan pergerakan bayi anda. Pada ibu yang baru pertama kali sering tidak dapat mengenali gerakan bayinya sampai minggu ke 19-22.

© Dr.Suririnah- www.infoibu.com

Monday, September 26, 2011

Aku tak Suka!!


Aku tak suka minah ni..aku tak suka perkahwinan mereka..bukan menolak ketentuan takdir dari Ilahi...tapi sayang sekali..mahligai mereka dibina dari kelukaan hati insan lain. siapa yang mampu meolak takdir...????


Kita berangkat diwaktu bila pun...
demi keperluan kita..
padahal keperluan manusia itu..
tiada penghujungnya..
ikut mati bersama seseorang keperluan hidupnya..
sementara kepeluan lain yang belum terpenuhi..
masih tetap bersamanya..

Putaran masa..
dari pagi ke petang dan sebaliknya..
membuat orang yang kecil menjadi dewasa
dan yang tua menjadi tutup usia..
bila malam telah sampai penghujungnya..
akan datanglah sesudahnya hari esok yang baru..
hari yang pasti.

Kalau Rasa Gembira Tepuk Tangan..Horeee!!!!!!




dah lama tak bawa diowang menghabiskan duit kat mesin2 mainan. so, hari jumaat, pas balik kija..singgah giant seri kembangan untuk membankinkan duit ke dalam mesin tu.

aku gembira bila mereka gembira..
biarlah apa orang nak kata..
kalau gembira itu diperolehi dengan cara membazirkan duit...
mahupun masa...
kerana setiap orang..
ada macam2 cara untuk meraih gembira dengan rasa mereka sendiri..
janji...
aku tak kacau orang..
dan orang tak cuba kacau aku..





Ciri2 Hamil Anak Lelaki


SEGMEN INFO : Tip Mengesan Jenis Kelamin Bayi dalam Kandungan (Tanpa ujian ultrasound)

:: imej dr en.google ::

Dalam dunia perubatan, ujian ultrasound digunakan untuk mengesan jantina bayi yang dikandung ibunya.
Walaupun begitu cara-cara tradisional atau naluri seoranng ibu telah banyak terbukti tepat biarpun sekadar meneka buah hati yang dikandungnya.
Hasilnya memang tidak dijamin 100 peratus, tetapi ramai wanita hamil yang telah membuktikannya selama beratus-ratus tahun. Beberapa cara yang boleh dilakukan untuk meneka jenis kelamin tersebut adalah:

1. Mengalami mual-mual yang agak teruk selama trimester pertama itu pertanda akan mendapat bayi perempuan. Sebaliknya jika tidak mengalami mual-mual teruk atau tahap mualnya rendah petanda anak laki-laki.
- Pengalaman aku : 2 anak tak mual pun  tapi dua2 perempuan..yang ni pun ok...cuma kena makan..kalo tak pengsan....so aku kira tak mual la ni...

2. Tonjolan perut tinggi (runcing) petanda anak lelaki. Sebaliknya jika tonjolan perut rendah petanda anak perempuan.
- Pengalaman aku : 2 pregnancy dulu...perot aku memang bulat..takder la plak tertonjol..tapi pusat aku memang tertonjol..kalo pakai baju mengandung..jenuh aku nak cover.  tapi kali ini dah 15 minggu..peroot tak nampak2 lagi..yang gunung atas perot tu plak over membonjol.

3. Tubuh terasa lebih bengkak terutama pada peha dan punggung dipercayai sebagai tanda anak perempuan yang sedang mengambil kecantikan ibunya. Tapi jika kelebihan berat badan cenderung ke depan itu pertanda anak lelaki.
- Pengalaman aku  :  Ha!!!!!!! yang tu tak yah la nak cakap....gemok gedempol habis.  rasa malu nak tengok muka kat cermin...kali ni aku sedang mengkontrol makan...kurang makan nasik..tapi lebihkan ayam goreng. hahahaha!!!!  target tak lebih 70kg la....cukup2lah dulu.  kali ni insappppp!!!

4. Lebih suka makanan yang mengandungi protein seperti daging serta suka makanan yang masin dan asam itu pertanda anak lelaki. Sebaliknya jika suka makanan manis dan buah-buahan petanda anak perempuan.
- Pengalaman aku : dari dulu aku kuat makan asam...keluar anak dua2 pompuan.  boleh pakai ker ni???

5. Posisi tidur jika lebih suka arah utara dipercayai petanda anak laki-laki, tapi sebaliknya jika lebih senang tidur ke arah selatan petanda anak perempuan.
- Pengalaman aku : taktau plak aku ngadap timur ker barat..utara ker selatan..yang pasti aku tidor...kejap2 kanan kejap2 kiri...bangun tidor terlentang.  huhuhu

Memang belum ada bukti ilmiahnya, tapi dari pengalaman perempuan-perempuan hamil ciri-ciri tersebut terjadi ketika mereka mengandung anak lelaki atau perempuan.

Sumber : Forwarded email – Best1of4

Mencintai aku dengan seadanya

Lirik Lagu : Kisah Dongeng (Stacy)

Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini
Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerna rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela
Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya kisah dongeng saja

Belum pernah aku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini
Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerna rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela
Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya kisah dongeng saja


Selalu aku dengar lagu ni...tapi yang aku tau baris yang aku tanda tu jer...hari ni baru tergerak nak cari sapa penyanyi dan tajuk lagu ni...so, dah dapat...nak donlod plak...jap no

Jangan Bersedih-La Tahzan

Hidup ini terlalu singkat untuk bersedih....kalau aku rasa nak bersedih...cepat2 aku ingatkan diri aku sendiri..'Tuhan itu Satu..dan hanya Tuhan yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk aku'. Untuk apa aku mengenang2 nasib diri....kerana aku rasa kedukaan aku walau besar sekalipun...tetapi kegembiraan aku lebih besar dari kedukaan itu. Untuk apa aku menangis...kerana air mata aku lebih bernilai untuk dititiskan bagi perkara2 murahan begitu. Lebih baik aku menangis bila mengingatkan Allah yang sentiasa berada disampingku...

Syahdu kan????...sebenarnya aku nak beli buku 'Jangan Bersedih-La Tahzan' so, kena tangkap leleh dulu..

1. Merenunglah dan Bersyukurlah
Saya belajar tentang pentingnya kita sebagai Hamba Allah ni, tunjuk rasa syukur kita pada Allah yang menjadikan kita. Siapalah kita kalau bukan Allah yang berkehendak menjadikan kita dan beri kita peluang untuk menikmati hidup di dunia ni. Kita perlu belajar bersyukur dengan apa yang ada, tangan, kaki, mulut, hidung dan semuanya Allah yang jadikan. Sempurna kejadian saya. Jadi, saya perlu bersyukur sebab ada manusia yang dilahirkan kurang fikizal sana sini.

2. Yang Lalu, Biarlah Berlalu
Saya belajar tentang apa yang ada depan mata, kita perlu jalani seadanya dan lupakan semua perkara yang dah lepas. Saya tidak akan kemana-mana kalau terus dibayangi dengan perkara lepas. Dapat apa? Buang masa sebab perkara yang lepas memang TIDAK AKAN boleh diulang. Jadi, baik tutup buku dan move on.

3. Hari Ini Milik Anda
Saya belajar tentang menghargai hidup. Allah sudah berikan saya peluang untuk hidup dan bernafas pada hari ini dan saya perlu lakukan yang terbaik pada hari ini , seolah-olah esok KEMUNGKINAN peluang ini saya tidak akan dapat lagi *mati, senang cerita*. Jadi, saya perlu buat semuanya sebaik mungkin. Bahagiakan diri sendiri, dan lupakan semua kejahatan orang lain pada saya. Buang masa.

4. Masa Depan Akan Datang Dengan Sendirinya
Saya belajar tentang dalam hidup ni, kita tak perlu menjadi tukang tilik untuk diri sendiri. Manusia yang bersedih, rupanya terlalu memikirkan masa depan yang dia pandai-pandai mereka sendiri. hahahaha! Sebenarnya tak perlu. Masa depan kita, masih dalam genggaman Allah. Tak perlu difikirkan. Bila sampai masa, masa depan kita akan datang dengan diri sendirinya.

5. Allah Akan Menggantikan Yang Lebih Baik
Saya belajar tentang bersangka baik pada Allah itu perlu. Tak mungkin Allah saja-saja “ambil” sesuatu daripada kita tanpa sebab. Mesti ada hikmah. Apa hikmahnya? Wallahualam. Tengok saja kejadian Tanah Runtuh Hulu Langat lepas, Allah saja yang tahu tetapi yang pasti mesti lebih baik daripada apa yang di “ambil” tu. Senang cerita, belajarlah bersangka baik pada Allah. Jadi, kita tak akan bersedih terlalu lama lah kan???

Wednesday, September 21, 2011

Hidayah Allah SWT

Tajuk kena gempak...walaupun isi haprak

sejuk hati bila tengok anak aku bertudung.  hari sabtu malam ahad...time nak kuar jalan2 tiba2 ain minta tudung untuk dipakai.  aku pun pelik...kenapa tiba2 minta tudung ni??!!!!...alasan dia nak tutup aurat...takut kena bakar.  fuhhh!!!!!!! pedaassss...

tapi sekejapan sajo....masa tengah makan..tiba2 sekali lagi dia minta buka tudung.  katanya payah nak makan...aku selamba cakap...jangan buka sekarang..malu...buka nanti dalam kereta.

pastu dia pun bertahan dengan tudung sehinggalah habis sepinggan kuew teow dan sepinggan chicken chop.  lokasi makan kat village view, bangi.

sekian, en3 hari ni....

p/s : ain demam plak start semalam....





Sunday, September 18, 2011

Aina Demam lagi

Aina demam lagi...
Tiap2 bulan mesti demam. Aku tengok tarikh last aina ke klinik sebab demam ialah pada 28 ogos lalu. Kira baru lagi. Tak sampai sebulan. Ni pada 15 september dia demam lagi...tapi demam kali ni benar2 membuatkan jiwa aku kaco dan tak tido malam. Suhu badan mantain 39 sepanjang hari. Aku tak kemana2...open house umah kawan2 pun takgi. Duduk sebelah dia..jelom jer kepala.

Aku rasa sejak bibik aku balik indon dan aku hantar dia ke nurseri...dia selalu sakit. Kalo dulu...3 bulan baru nak demam. Sekarang tiap2 bulan. Aku pelik juga..adakah sebab dari kecik..dia memang dok umah ja...tak bergaul dengan budak2 lain. Jadi kebarangkalian penyakit nak berjangkit amat sikit sekali...atau ada sebab lain? Wallahhualam....aku taktau.

Malam tadi kol 2pagi...tiba2 aina menjerit...menendang2 aku. Bila dia pandang aku..dia menjerit macam nampak hantu. Aku apa lagi...jerit panggil papa dia yang sedang siapkan drawing...cepat2 aku peluk dia walaupun dia meronta2 nak lepaskan diri. Masa tu aku tak nampak muka dia. Rasa cam muka orang lain. Betul...pengalaman kedua aku...1st rxperience dulu...dengan anak sedara aku. Aku buka iQuran dalam handphone..surah yasin letak ujung kepala dia....pastu dia tido elok jer sampai ke pagi td...walapun badannya panas. Mungkin malam td..kol 7 aku keluar umah bawa dia cari klinik...time2 maghrib.

Hari ni alhamdulillah....kesihatan dia nampak ok sket. Pagi2 tadi, dia minta nak breakfast kat mcdonald...so, kami sekeluarga bekpes ala2 omputih la tadi...tapi memandangkan laki aku spesis makan berat pagi2...pas balik dari mcd
onald, order pula nasik ayamas. So, x memasak la aku hari ni. untuk jemputan open house hari ni...aku rasa aku tak boleh pegi lagi. Takut demam dia naik balik...lepak umah ja lah.

Friday, September 16, 2011

AiN



Cer tengok gambar kat atas...masa mula2 ain tunjuk aku memikir jugak...cacing ker apa...sekali aku tenung lama2...baru aku perasan...rupanya 'ain'. Kreatif btol budak2 zaman sekarang ni. Aku dulu...darjah 1 baru nak belajar abc. Baru nak tulis betul2...maklumlah...bila mak suh gi tadika..aku gi jd gangster...gaduh memanjang.

Sekarang ni saingan budak2 darjah 1 kemain sengit lagi. Asik2 exam..asik2 tukar kelas. Tp alhamdulillah...ain maintain lagi kelas yang sama.  Baru2 ni cikgu lantik dia jadi PRS...pembimbing rakan sebaya. Harap2 dia akan terus sukses...macam aku dolu2....hahahah.

Posted via Android

Wednesday, September 14, 2011

Open House Wisma Putra





Semalam aku gi open house ministry aku...
Seronok..meriah.. dan paling best bila banyak pilihan makanan
Pastu ada ana raffali...
Dan...penyanyi2 amatur baru mengasah bakat..
Happening gak la.

Tengok gambar kat atas..
Anak2 aku dpt bersalam dengan FM..
aku pun baru dpt salam 3x...
Kalo jaman budak2 dulu..mesti masuk album...kecoh sekampung..
Tp zaman sekarang orang dah x heran...
Salam dengan PM pun orang buat derkkk jer...
Inikan plak...dengan M2 biasa...

Tp salam bukan sebarang salam...
Salam dapat duit raya..
Nasib baik anak aku sempat...5 minit lepas tu..sapa datang lambat...melopong la...duit raya dah habis.
agak lumayan la jumlah duit raya tu....kalau kasut sembonia..leh la beli sepasang.....kalo bonia..leh beli tumit jer kot.

tahun lepas aku tak gi...
tahun ni terasa membuak2 plak nak pegi...
rupanya petanda rejeki...
bertambah duit raya anak aku...

aku takder amik gambar banyak2...kamera pun tak bawah..
dok buka hp...nak pulun2 posing segan la plak...
so, ini la gambar yang ada...
sekian sahaja...
byeeee...







Tuesday, September 13, 2011

Hasrat Tertunai


hari ni...semua hasrat aku tertunai...
1st...nak edarkan duit raya pada anak2 kawan2 aku kat opis. done!!!.
dari hari jumaat lepas aku bawa..tapi tak terbagi2...
naseb baik hari ni heti buka beg aku dan aku terperasan duit tu.
kalau tak tunggu raya tahun depan la...

2nd...nak belanja geng2 LID..
plan dah lama...tapi tak tertunai2.
so, hari ni...nak menunaikan hasrat aku...aku gi beli la KFC...
makan kfc jer ler...ringkas...mudah...dan jimat..hahahahah (nak belanja pun bajet)
takkan nak belanja 4 orang jer team LID...kena juga belanja yang lain..
alang2 kan....sempena APC....
kuang2222..
ini jer aku mampu...
nanti ada lagi yang lain..tunggu!!!

tahun ni..selepas menempuh dugaan...
alhamdulillah, Tuhan murahkan rezeki aku..
dengan baby yang diberikan....3 bulan didalam pewot aku...
dan anugerah pekerja cemerlang...
serta kehidupan yang sungguh bahagia...dengan anak2 yang comel..
dan lengkap tiada kekurangan...bagi aku la.

walaupun ada ketika air mata menitis..
tapi aku cepat2 menadahkan tangan..
kerana aku masih lagi ada kehidupan yang baik..
kerana di luar sana..
masih ramai lagi mereka yang merintih..
mengenangkan naseb.

hidup ini indah kan......ada bahagia..ada derita, ada suka...ada duka.






Halaman Rumah Baru...

Background baru....
bosan dengan background lama...
tak cantik????
apa????....tak kisah pun.
yang penting aku berjaya menukar laman rumah aku pada laman yang baru.
target 1 jam untuk siapkan.
berjaya!!!.

hari ni open house ministry ni..
nak pakai baju raya dah tak muat kat perut...
tak boleh nak pin.
so, pakai baju biasa2 jer...
yang penting aku leh beraya..
makan sodap222...pastu silap2 baju ni pun takleh nak pin.
takper...janji konyang.

Monday, September 12, 2011

Hantu Bonceng



sejak 2 menjak ni..aku tiba2 jadi penggemar movie. asik2 nak tengok movie...tak cukup dengan kawan2...dengan anak2 aku heret sekali.

hari ni...aku nengok citer 'hantu bonceng'. jangn ditanya pukul berapa....sebab pukul itu adalah rahasia. hahahaha. plan nak tengok citer ni dah lama dalam kepala hotak ni...tapi asik tetangguh. minggu lepas 2 kali aku gi nengok citer 'the smurf'. sekali dengan anak2..sekali lagi dengan kengkawan. kali ke dua tu...pas habis hotdog dengan popcorn aku telan...aku belasah tidoq. yang paling best time bulan puasa dulu....tengok citer 'final destination 5'....ada plak sang tikus pi gigit kaki aku. tersentap aku. takut!!!ingatkan toyol. kena pulak betol2 dekat ibu jari kaki. aku syak tikus la...sebab masa tu, sumer orang puasa...tak makan. aku sorang jer bawa bekal hotdog masuk dalam hall tu. mesti tikus tu jeles dengan aku. tapi tak tau la kot2 toyol disiang hari....seraaaammmmm!!!


SINOPSIS
Mengisahkan Amran(Johan) seorang budak Delivery yang sering terlibat dengan perlumbaan motor Drag secara haram. Cerita bermula apabila Amran memenangi satu perlumbaan drag haram dan di beri habuan seorang bohsia (Maya). Bohsia itu telah membonceng motor Amran untuk di bawa ke port. Malang tidak berbau apabila motor Amran telah dilanggar lori semasa keluar simpang.

Bohsia itu mati ditempat kejadian dan Amran telah dikejarkan ke hospital. Hidup Amran mula berubah selepas kejadian tersebut. Setiap malam Amran akan dihantui oleh Bohsia itu. Amran tension dan meminta bantuan kawan karibnya Kunyit. Mereka bersama telah berikhtiar dengan pelbagai cara untuk menghapuskan badi Amran itu. Tanpa mereka sedari, mereka mula menjadi baik dan mula menghargai kehidupan mereka dan tidak lagi terjebat dengan aktiviti yang tidak sihat itu.

bagi aku citer ni boleh la dibagi 3/5 bintang. setakat nak gelak2 time tensen tu bolehlah. paling best dialog2 dalam filem ni....time zahid cakap "asik2 aku je kena handle mat rempit, ntah apa la dosa aku masa belajar dulu".....teringat time aku belajar.....meniru assignment...tu yang bile keje selalu susah tu...balasannnnnnn!.

tapi ada orang cakap citer ni persendakan agama islam. ada la sesetengah part tu aku rasa tak logik jugak. tapi dah nama citer kan?????......cer citer cer citer jer ler....mana leh nampak perfect. aku rasa takder satu pun citer hantu kat mesia ni yang betul2 ikut islam...semua main tarammm ja. sampai ke tahyul pun ada. cuma citer ni lebih pada lawak la...takder ler seriesss2.

komen dari seorang penonton...aku cilok dari abang nara...

"citer ni banyak hina agama islam..wat lawak x beringat..main-main ngan azan..g masjid pakai baju death note yg ade lambang salib tu..ada scene mengucap xhabis..agak2 la wat lawak pown..aku terasa ngan citer ni..sal x sensitif ngan agama ISLAM,tambah2 lagi pelakon dan pengarah nya org ISLAM…ada ke bogel depan hantu kalu jumpe..ni tahyul ****w name nya..org baca la ayat kursi ke hape..nt jawab la esok2 kat akhirat…time tu baru tau lawak ke x.."

setiap orang leh bagi pendapat kan...kita kan negara demokrasi. nak buat filem nak stadi tekak semua orang pun payah lah...cam aku jugaklah..nak buat sistem nak kaji keperluan pengguna satu dunia ni susahlah....so, amik jer mana patut. yang baik kita ikut...yang buruk jadikan sempadan. kalau tak tengok yang buruk...kita tak kan tau nak menghargai yang baik...betul tak???..

ok...chow dulu. mau siapkan paperwork. esok ada miting..pagi n petang.



Friday, September 09, 2011

Rasa Kosong....(Gimik!!)


Salam semua..

Dah lama tak menghapdet blog. takder mood sebenarnya. cerita dan gambar banyak...tapi mood tak banyak..makin berkurang..berkurang...dan berkurang.

huhuhuhu....pesal lately ni rasa kosong jer...walau perut berisi. tapi kepala rasa kosong jer...jiwa???? hurrrmmmm ntahlah...kadang2 ok..kadang2 ko. tapi maintain happy. ni yang aku pelik ni. sedih pun aku happy...kalau happy lagiklah happy.

sedar tak sedar dah 12 weeks dah baby dalam perut aku ni. kadang2 terlupa plak aku mengandung...selamba jer aku berlari naik tangga turun tangga. agaknya sebab anak ke 3 kot. ataupun dah lama tak beranak. anak bongsu pun dah 4 tahun....tahun depan 5 tahun baru lah dia dapat adik. manja tak habis2 lagik. pening kepala aku.

loya2 muntah2 tu tak teruk sangat. janji aku makan. kalo perut kosong mulalah nak pitam. hahahah....alasan masa bulan posa. sekarang makan macam biasa....bahkan terlebih2 pulak. amik kesempatan..kalo dulu aku ni pendiet orangnya...sekarang tidak lagik!!!...main bedal nasik jer. gemoookkk???!!! oh..aku tidak takut lagik. lepas ni aku akan diet berhabis2an.

insyaAllah...inilah kehamilan terakhir aku...dah memang tak boleh dah lepas ni. had kelahiran 3 orang ja...so, kali ni..kena butui2 jaga dan butui2 beranak.



ni la permata hati aku setakat hari ni....pada korang2 yang boleh beranak reramai...beranak la selagi boleh. kang menyesal. jagala anak2 korang baik222.....macam aku....rezeki aku sampai 3 jer. asalnya, bila mengenangkan pengalaman2 beranak aku yang lepas...rasa takut nak beranak lagi. tapi bila fikir2kan balik..buat apa aku nak takut...ajal maut ditangan tuhan. aku taknak menyesal nanti...dah tua dok fikir, pesal aku tak beranak lagik. so, aku amiklah peluang sekali lagi yang tuhan bagi ni sebagai penutup.

eh222!!!! kata takder mood...tapi panjang plak yer...so aku tutup kat sini dulu..kang ada mood nak gak aku upload gambar raya kami. raya tak serupa raya.

Friday, September 02, 2011

Selamat Hari Raya


Selamat hari raya uollsssss....

Raya kali ni amat memenatkan..

Penat atas jalan...

Dari kl sampai ker jb...petang raya pertama balik kl semula...tido. pagi esok bertolak balik ke ayer hitam..kedah.

Jalan dah start jem. Dalam 9 jam jugak baru sampai. Letih. Sakit tengkuk...sakit kepala...sakit pinggang. Nasib baik naik nazaria. Selesa anak2 kat belakang. Pasang cd...baringkan kerusi..tido la diorang.

Sampai kat kedah...lepak kat umah ja. Nak berjalan2 pun malas. Penat tak ilang lagik. Esok nak bergerak pulak balik seri kembangan. Taktau la berapa jam pulak aku akan tersadai kat jalan raya. Semalam kakak aku dah balik.  Kol 6pm brtolak, kol 3am sampai. Esok aku dapat bayangkan macammana...

Hari ni tinggal sehari jer lagik kat kampung. Nak xnak aku nak kena beraya umah sedara mara dekat2 ni. Kang orang kata sombong plak nanti....

Location : Address not available
Posted via Android

Berpindah Blog

Assalamualaikum... Blog ini telah berpindah ke: wonderfulprimroselife.blogspot.com . blog baru...hidup baru..harapan baru Insyaa All...