Friday, July 31, 2009

Psikologi

n3 ini aku dapat dalam emel aku minggu lepas, boleh ler nak di kongsi bersama-sama..sila baca dengan sepenuh hati dan jawab seikhls yang mungkin..
**********************************************************************************
Beberapa hari lepas, ada seorang sahabat saya telah bertanya satu soalan psikologi yang saya kira sangat menarik. Ianya bukan sembarangan soalan kerana daripada jawapan yang diberikan, anda dapat mengetahui sebab mengapa seseorang itu memilih pasangan mereka. Walaupun ia cuma ramalan psikologi, namun ada juga kebenarannya. Nak tahu apa soalan tersebut? Baik, saya kongsikan dengan anda. Soalannya berbunyi begini.

Ada 5 perkara berlaku serentak:
1.Air mendidih kat dapur.
2.Air paip melimpah kat bilik air.
3.Bayi menangis.
4.Telefon berbunyi.
5. Ada orang ketuk pintu.

Kalau anda diberi pilihan, apakah perkara yang anda akan 'settle' kan terlebih dahulu?Anda dikehendaki untuk susun perkara 1 ~ 5 tersebut mengikut kepentingan dan keutamaan yang anda fikirkan. Semua perkara tersebut mestilah diselesaikan.

Susunlah ikut perkara yang anda rasa lebih penting untuk diselesaikan dahulu. Bayangkan anda sedang mengalami keadaan seperti itu sekarang. Fikirkan dan timbangkan, apakah perkara yang anda akan selesaikan mengikut keutamaan anda.Fikir...Fikir...Fikir...Fikir...Fikir...

OK, dah habis fikir dan buat keputusan? Nak tahu apakah fakta terselindung di sebalik jawapan yang anda berikan?

Baik, mari kita semak jawapan anda... apakah ciri/sifat/perkara yang anda utama dan pentingkan dalam memilih pasangan anda:






* Kalau anda memilih untuk menutup air medidih : menandakan anda mementingkan keselamatan dan kebolehan 'si dia' untuk membimbing anda.

* Kalau anda memilih untuk menutup pili air yang melimpah di bilik air : menandakan anda mementingkan kekayaan,wang ringgit dan harta.

* Kalau anda memilih untuk memujuk bayi yang menangis : menandakan anda mementingkan cinta dan kasih sayang.

* Kalau anda memilih untuk mengangkat telefon yang sedang berbunyi : menandakan anda mementingkan akhlak, budi bahasa dan perlakuan pasangan anda.

* Kalau anda memilih untuk membuka pintu : menandakan anda mementingkan rupa paras, fizikal luaran dan personaliti pasangan anda.

Haaa macammana dengan keputusan anda? Bagus? Anda boleh bertanya soalan ini kepada rakan-rakan anda untuk mengetahui apakah perkara-perkara yang mereka utamakan dalam memilih pasangan hidup.


aku tak tau jawapan ini berpunca daripada penilaian siapa atau pihak mana, berkemungkinan penilaian ini ada betulnya....

Kualiti vs Kuantiti

Citer aku kali ini..pasal anak-anak. Kuantiti vs kualiti. Ada orang merasakan kuantiti masa itu lebih penting daripada kualiti masa yang diberikan. Ada plak yang merasakan kualiti itu penting dari kuantiti. Tapi bagi aku kualiti masa yang diberikan itu lebih penting daripada asik memberi kuantiti tapi dipenuhi dengan bebelan.

Aku tak kisah apa orang nak kata..aku memang aktif. Aku tahu...orang kata aku abaikan anak-anak aku. Aku serahkan anak-anak aku pada bibik untuk dijaga. Tapi siapa tahu..walaupun masa yang diberikan untuk anak-anak aku singkat..tapi setiap saat yang ada aku tumpukan sepenuhnya pada mereka.

Aku pun pelik..ada orang berkata..dengan waktu bekerja sekarang, masa untuk anak2 menjadi semakin berkurangan. tapi bagi aku tidak..asalkan kita membuat mereka jadi penting dalam hidup kita satu jam yang kita berikan itu sudah cukup memberi mereka makna. Takder gunanya kalau kita cuba bersama mereka..tetapi masih sempat menengking, marah, mencubit daripada mengajar mereka perkara yang baik. Aku pun pelik, dizaman sekarang masih ada ibu bapa yang berfikiran kuno seperi dahulu. Itu tak boleh, ini tak boleh, nanti anak2 bawa perangai buruk bila besar. Kadang-kadang perangai buruk mereka tidak semestinya daripada ajaran kita dari kecil, dan kita juga tak boleh menjamin mereka akan menjadi seperti yang kita harapkan semasa mereka besar.

Ada juga ibu bapa yang tidak mahu menyekolahkan anak mereka seawal usia 4 @ 5 tahun dengan alasan takut mereka jemu ke sekolah. Sekarang bukan lagi zaman 70an dan 80an. Sekarang zaman millineum..zaman orang dah jadikan bulan tempat peranginan. Alangkah ruginya anak2 itu, jika mereka ketinggalan daripada rakan-rakan yang lain apabila bersekolah nanti. Kita kena berfikir ke depan..bukannya menggunakan masa lalu sebagai panduan untuk mendidik anak..boleh nak guna tapi lebihkan persediaan hari depan.

Aku tak kisah apa orang nak kata..tapi bagi aku anak2 bukan sekadar anak yang lahir dari perut aku..tapi mereka adalah kawan aku. Aku membesarkan anak2 aku dengan acuan aku sendre. Alhamdulillah..anak aku yang sulung, 5 tahun kadang2 bersikap lebih dewasa dari usianya. Dia begitu memahami aku. Kadang2 dia bersikap seperti kawan aku. Ada masa dia akan memilih pakaian apa yang perlu aku pakai. Malah jika aku sibuk bekerja dia akan menyediakan air untuk aku walaupun hanya segelas air masak.
Aku ajak anak2 aku temankan aku shoping. Walaupun tanpa papanya. Aku tak kisah. Aku tak kisah meminta pendapat anak2 aku dalam memilih pakaian, kasut mahupun beg. Malah jika mereka rasa itu sesuai untuk aku, aku akan beli. Aku menghargai pendapat mereka dan mereka juga bangga apabila aku suka dengan pilihan mereka. Aku tahu apa yang mereka suka dan mereka juga tahu apa yang aku suka. Aku akan bawa anak2 aku walaupun ke SPA atau salon sekalipun. Apa sahaja aktiviti aku lakukan..aku akan lakukan dengan anak2 aku..kecuali jika terpaksa dan aktiviti itu tidak sesuai untuk mereka.

Bagi aku..aku lebih suka membesarkan anak2 aku dengan mendepani realiti sebenar idup ini. Aku tak suka membiarkan mereka hanya tahu itu tak boleh ini tak boleh. Dan aku paling takut apabila mereka akan curi-curi untuk mencuba sesuatu yang kita kata tak boleh. Bagi aku biar mereka tahu aku bukan sekadar mama mereka tetapi juga kawan terbaik mereka yang boleh mereka luahkan isi hati mereka. Dan aku mahu mereka menghargai aku..seprti mana aku menghargai mereka.

Setiap malam aku akan berbual dengan anak aku. Aku akan mendengar cerita mereka seharian. Hari ni siapa yang banyak buat salah dan siapa yang paling baik. Si kakak pula akan bercerita aktivitinya di sekolah. Dan aku bangga dengan kakak kerana di sekolah cikgunya sering memberi pujian kerana dia mendengar kata dan tidak berlari kesana sini seperti budak-budak yang lain. Malah dia selalu membantu gurunya mengemas meja sekolah dan buku kawan-kawannya.

Paling aku kagum, tepat jam 8 malam anak aku akan mengalihkan channel tv, dari 613 ke 103 tanpa perlu aku minta ataupun marah2. Kata anak2ku...sekarang giliran mama untuk tengok tv, kami dah tengok kartun siang tadi. Aku tak perlu nak menjerit, marah2 atau cubit mencubit..malah boleh dikatakan aku tak pernah memukul anak2 aku. Aku bercakap dengan mereka seperti orang dewasa bercakap. Aku nak mereka faham, keadaan aku yang bekerja untuk mencari rezki untuk mereka...bukan untuk suka-suka..malah setiap kali ada panggilan telefon dari bos, mereka akan terus diam, takut bos akan marah mama mereka. Tak perlu aku nak berlari ke dalam bilik semata-mata untuk mendapatkan keadaan yang sunyi sepi.

Sesibuk-sibuk aku..aku sendre yang mengajar anak2 aku mengaji. Setiap malam..si kakak dan adik akan membuka muqaddam di depan aku..dan membaca. Malah kedua-dua2 nya akan berlumba2 untuk diajar. Kalau mereka boleh mengenal huruf, aku akan tampalkan sticker. Satu cara untuk mereka lebih suka belajar..budak2 dapat sticker macm dapat duit RM100...pulun terus.

Tidak bermakna kita terlalu yakin, menghabiskan banyak masa untuk anak lebih baik, kalau 10 jam yang kita beri tidak membawa apa-apa kepada mereka. Dan tak bermakna juga kalau kita suka marah-marah dan pukul anak kita kerana menyangka itu adalah ajaran yang terbaik. Bercakap dengan suara yang perlahan dan pastikan mereka memahami apa yang ingin kita sampaikan adalah lebih baik daripada kita mendengus dan memarahi mereka.

Aku tahu ada manusia-manusia yang selalu mengata2 aku..tapi bagi aku, terpulang. Kita tidak perlu menghebohkan cara kita yang paling baik kerana itu tak menjanjikan anak2 kita akan menjadi baik seperti yang kita canang2kan. Contohnya, kalau kita katakan sesuatu perkara itu adalah salah...kita kena pastikan apa yang kita buat selain itu tidak salah. Dan adakah kita pasti..kita tidak buat salah? Kita selalu mencanangkan itu tak boleh ini tak boleh..tapi realitinya..apa yang ada pada diri kita, kita tak pernah nak sedar. Bukankah itu memalukan diri sendre..bak kata orang cakap tak serupa bikin.

Mungkin aku terlalu open dalam membesarkan anak2..tapi dah memang kenyataan..mereka akan terdedah juga nanti. Kita tidak boleh menjamin anak2 kita akan di bawah ketiak kita selamanya. Tapi kita kena pastikan mereka menghargai dan menyayangi kita..kerana jika perasaan itu mereka ada..insyaAllah mereka tidak akan melukakan hati kita.

Panjang n3 aku kali ni..bukannya apa..melepaskan apa yang terpendam. Sebab selama ini aku sering mendengar cerita2 orang. Bagi aku..terpulanglah, aku akan buat apa sahaja mengikut naluri dan fikiran aku asalkan aku tidak mengganggu hidup orang lain. Bercakap untuk menceritakan kita yang terbaik memang mudah..tapi untuk membuktikan adalah payah.

Okey...aku stop kat sini dulu..kang panjang lagi omelan aku nanti.

Wednesday, July 22, 2009

Tag Dari Minah MengaruT (bil 2/2009)

Sorriiii yer pn azzah..den loper nak menjawab soklan esei pendek hang ni...berapa minit diberi untuk jawab soklan ni??

1. berapakah umur anda?
32 tahun 3 bulan...tapi apa pun...muda lagi tu...jiwa kena muder beb!!!..

2. anda berasal?
Kedah Jelapang Padi...sungguh menawan hati..Mak aku dan ayah aku orang Kedah..dah ler sama negeri..sama kampung lak tu.. jadi time raya..takder ler aku merasa balik kampung.

3. berapa adik- beradik anda? anak yang ke? nyatakan berapa orang lelaki dan berapa orang perempuan?
Aku ada 4 adik beradik...sorang abang..sorang kakak dan sorang adik (pompuan)..so tekalah anak keberapa??? Tapi boring gak dok tengah2 n..asik kalah jer dalam semua hal...sebab tu aku jadi ketegaq sket(mak aku kata)

4. sekolah terakhir anda di?
SMKAH-nama panjang cari sendre..

5. bila kali terkahir anda memotong rambut?
Rasanya dah hampir 2 tahun aku tak gunting rambut. Nak simpan panjang la plak. Lagipun dah lama aku berambut pendek ni. Boring la plak.

6. shampoo apa yang anda gunakan sekarang?
Sunsilk...anti hairfall...rambut aku asik gugur jer...so nak memerangi rambut gugur la ni.

7. anda gemar menjahit? kalau tidak, nyatakan sebab?
Tak minat langsung. Tu keje orang pompuan azali jer...tapi aku akan menjait gak kalau terpaksa dan dipaksa. Tapi mak aku selalu puji..kalau aku jahit cam mesin jahit..kecik2 jer...pastu kemas lak tu. Perasan lak.

8. bila berada dirumah, adakah anda suka menghias diri?
Rajin!!!!...kadang2 aku belasah jer aksesori rambut anak aku..siap bergaduh lagi dengan anak2 dara aku. Pastu aku suka berwangi-wangian...sebab tu perfume aku sekejap sangat dah abis.

9. apakah kerja rumah yang anda paling malas nak buat?
1.Iron baju ler...panas
2.Siang ikan, ayam, sotong, udang...tak suker. Makan aku suka.


10. soalan yang terkakhir, bagi 5 kenangan manis yang tak dapat dilupakan sampai bila- bila?

1. Masa keluar dari perut mak aku...macam ler pandai nak rasa kenangan manis kan
2. Masa Sekolah rendah dan sekolah menengah...glamer beb masa tu..
3. Masa kenal mr suami...masa first dating dengan mr suami...masa kawen dengan mr suami...
4. Dapat baby..sonok giler..
5. Habis belajar terus dapat keje dengan gomen...tak sempat nak menganggur.

11. siapakah yang anda nak tag?
Saper yang buka blog aku dan baca tag ni..sila lah yer jawab... aku bagi masa 10 minit untuk jawab soklan neh.

Masa dah tamat..sila jauhkan tangan anda dari keyboard. (kompom aku dapat 100% ni)

Hari Ini Dalam Miting

Salam...

Semangat la plak aku nak mengupdate citer dalam blog aku hari ni..tumpang semangat tengah membara ni...aku teruskan jer ler.

Hari ni penat giler.sampai jer opis..bancuh milo..makan bekal sket..terus buat preparation untuk meeting kol 9.30am. Dahler masuk opis pun ala2 lewat sket. Biasalah..nak meredah jem halimunan di Putrajaya ni.heheheh. Kol 9.30am meeting pun bemula..masa mula2 rasa macam bayu di gunung kinabalu jer bertiup..sepoi2 bahasa. Nyaman jer aku rasa dalam bilik miting tu..sekali..dalam dok syok tup tup taufan nargis melanda. Dahler aircond takder...cukup sempurna untuk merasa sengsara di bilik miting tu.

Walau dalam sengsara + derita..tapi aku dapat juga merasa taufan nargis tu bawa rahmat. Hehehe..at least lepas ni semua akan jadi lebih berhati-hati dan benda yang tak menjadi akan dibuat sampai jadi. Itulah harapanku...satu harapan membara dan menyala...huhuhuhu. Banyak juga aku belajar hari ni. Walau dalam marah2..tapi ada juga aku respect pada bos aku ni..benda yang aku tak pernah terfikir nak godek2 sebelum ni telah digodek2kan siang tadi. Takper..esok aku nak godek juga perkara2 tu. Tunggu ler korang...

Miting pagi abis kol 1.30 pm. Kelaparan giler perutku ni. Pastu sambung ler plak dari kol 3 sampai kol 5.30 pm. Penat hari ni..lenguh giler...asik duduk jer. Makin kembang apa yang tak sepatutnya kembang...hehehe. Tak tau ler nak kata apa..yang pastinya aku cukup letih hari ni..letih mendengar bebelan..letih nak memikir..letih nak membacking...letih nak menyokong. Dahler semalam aku seharian buat laporan sistem. Penat memikir gak tu. Kadangkala tugas mengomen kerja orang ni..lagi penat daripada menghasilkan kerja. Asik nak mengomen jer..kadang2 tak sampai hati..tapi kalau tak komen aku lak yang makan hati. So..kesimpulannya kena berhati-hati. Takleh percaya hasil yang orang buat..kena test..kena test dan kena test berkali-kali.

Harap-harap aku akan berjaya menyiapkan kerja yang diamanahkan kepada aku ni. InsyaAllah...usaha 'tagging' kejayaan(ingat slogan izzani neh).

Layan AF la plak...ulangan. Nak layan movie kang ganggu tumpuan..

Monday, July 20, 2009

Tersentuh Hati Ku Ini

Meh kita baca ramai2..entri ni aku dapat daripada emel..rasa syahdu syahdan plak bila baca. Adakah aku ada satu diantara 9 sebab2 ini?? Ohhhh Tidak!!!!!!!!...sebab aku bahagia dan sentiasa bahagia....


9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA

Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana IA memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat DLL. Dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan IA tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui manusia

5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak....lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! Yang dikatakan harta atau rezeki Kita bila IA dipakai atau digunakan oleh Kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki Kita. (mungkin Ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

7. Ego - ibu segala mazmummah jadi IA membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika IA dipuji, IA akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, IA akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau Kita riak..takabbur dgn aper yg Kita Ada..

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. Biler mati cuma bawa amalan Dan DOA anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat IA merupakan barang buruan Dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati Dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi Dan akhirat dibawa mati.

Mulai hari ini..senyum-senyumlah selalu..

Monday, July 13, 2009

Aktiviti Beriadah

Dah lama tak masuk citer baru dalam blog aku ni..sibuk sangat akhir-akhir ni. Jangan kata nak update blog..nak buka emel sendre pun tk sempat. So maaflah kawan2 yang aku dengar asik mengomel sebab tak reply emel korang yer. Bukan tak nak..tapi jujur ikhlas..TAK SEMPAT.

Dah 3 minggu rasanya aku tak masukkan citer2 pasal life aku ni. Tapi hari ni aku nak rangkumkan kesemuanya sekali..wahhh!!!!!tak banyak juz nak tulihhh2222 jer. 2 minggu lepas..minggu penuh adventure untuk aku..apa taknya, sabtu n ahad asik berjalan jer. Hari Sabtu, aku g kenduri kawen kawan aku kat Cheras..pastu bawa anak2 gi zoo. Bayangkan aku g kenduri kawen dengan pakaian ala2 nak g merendak di kota raya. Rasanya aku paling janggal hari tu..tapi pedulik hapa..yang penting dpat gak aku belasah nasi minyak sepinggan. sedap betul. Dahler semalamnya tu ada jamuan penerima APC kat opis..nasi beriani sepinggan (time kasihhhh yer). Melanggar peraturan aku minggu tu...makan nasi.

Pegi zoo tu nak memenuhi permintaan anak2 aku yang asik sebut zoo3333...jer. So, agak penat jugaler. Heran juga..apa ler yang budak2 suka dengan zoo tu..binatang dok macam tu juga..takder ler yang ada 5 kaki ker...tanduk 10 ker. Boring aku. Yang bestnyer..naik trem sampai 2 kali. Dulu free sekarang dah kena bayar. Mahal gak. Tapi daripada kena jalan panas2 tu..baikler aku naik trem....


Aksi Ain sorang diri..


Yang ni plak kena berdukung...kalau aku penat ler...15kg beb..


Hari Ahad, tetiba papa ajak gi Taman Burung dan Taman Rama-rama lak. Berjalan lagi. Budak2 suka..aku yang boring. Cuba ler ajak aku gi KLCC ker MidValley ker..best ler jugak. Tapi nak buat camner..permintaan anak2 itu lebih penting daripada permintaan aku. Tensen tol!!!.


Aksi di Taman Burung..


Si Aina menutup lubang hidung dengan 2 jari dek tak tahan bau tahi burung..teknik menutup lubang idung yang paling berkesan..silap2 boleh bawa maut.

Penat beriadah di zoo, taman burung, taman rama2..hari Selasa Rabu Khamis dah demam la plak anak2 aku. Dua2 orang lak tu. Apa lagi..aku pun dah mula kelam kelibut. Nak g keje lagi, malam2 dah tak cukup tido..jaga anak2. Hurmmmm..dasat!dasat!....tapi alhamdulillah hari sabtu semua dah okey semula..tapi minggu lepas aku tak jalan ke mana2 dah..rehat2kan diri aku dan anak2 aku.

Last saturday, aku g besday party anak member aku kat Shah Alam...meriah giler. Jumpa kawan lama..apa lagi macam2 ler citer keluar. Tak sangka..walaupun aku dah lama meninggalkan opis lama, nama aku still menjadi bualan di situ. Btol gak kata pepatah..harimau mati meninggalkan belang..aku berenti meninggalkan nama...hahahaha. Takder pun aku buat apa2 yang cemerlang, gemilang dan terbilang...tapi aura aku masih terasa di situ. Dasat gak penangan manusia bernama chem ni yer. Opppsss...tak boleh panjang lebar ni..kang terperasan lak aku ni.

Sekian sahaja cerita aku pada kali ini..wassalamu

Thursday, July 09, 2009

Tag From MinaH MenGaruT

1. when do you get your driving license?
Awal..tahun 2000. Masa tu semangat lebih. Belajar 5 jam terus g exam. Tak sangka lulus..superwoman ler katakan.

2. your first car is?
Kancil EZi850. Tahun 2004. Ehehehe..masa tu dah amik kancil manual tapi tak gheti la plak nak bawa manual...tukar Auto.

3. what type is your car now?
myVi...idamanku selalu..

4. do you choose you plate number or was it given?
mestilah...aku pilih dan bayar...amik nombor seiras dengan arwah 2 buah keretaku yang dicuri orang. Hampeh punya orang...curi kete aku. Sampai sekarang aku tak halalkan tau!!!!!!

5. what is the colour of your car?
suci bagai mutiara di dasar lautan. huhuhuhu..PEARL WHITE

6. reveal 3 most important things in your car?
-pampers
-tissue
-bantal (senang anak-anak aku nak landing)

7. have you ever got yourself into accident?
Of Course la pernah...3 kali lak tu. First time aku sondol buntut kete orang...tapi nasib baik takder apa2. Hehe turun bukit...seat terundur belakang..kaki tak sampai tekan brek. Cium ler kete orang. 2 kali plak orang sondol kete aku. Jatuh bumper siuttt....lepas tu tak pernah dah...

8. when is the due for your insurance & roadtax?
Januari 2010....lambat lagi..

9. do you plan to change your car?
nak tukar??? tak kot...tapi nak menambah ader ler dalam perancangan..hehehe..

10. lets make your friend do this too. who would you choose?
Aku nak tag orang2 yang tersenarai di bawah..
-Alyani
-Suepincute
-Adyza