Thursday, July 29, 2010

Meja Studi

Banyak tol en3 aku kali ni..gara2 picca yang diperam..takder masa nak hapdet. Sekarang ni laptop aku simpan kat opis jer...tak pernah bawa balik dah. Nak apdet kat opis..keje tak pernah habis. Tapi hari ni..aku takkisah apa2...nak buat kija pun tak jalan2..jadi dari buang masa menung jer tengok skrin..aku apdet le apa yang ada...

Minggu lepas, meja studi anak aku da siap....maka lengkapla bilik diorang...sekarang ni mood meja baru..tiap2 malam sebelum tido diorang akan duduk disitu...buat ler apa yang patut..mewarna la...membaca la...







Alhamdulillah...rasa bersyukur sangat2...sebab walaupun idup aku tak sekaya mana..tapi aku mampu menyediakan kehidupan yang serba ringkas untuk anak2 aku...berbanding dengan zaman2 aku dulu...nak belajar pun pakai lampu minyak tanah..meja pun takder. Tapi mungkin berkat didikan mak aku...aku boleh jadi seperti sekarang...Tima kasih mak...jasa dan budimu sentiasa dikenang...dan akan tersimpan kukuh disanubari ini.

Teringat plak mak aku....apa ler mak aku buat kat kampung tu...

Jalan Jem

Bengang aku sejak akhir-akhir ni...jalan dari umah aku nak ke Putrajaya asik jem jer hari2. Ni gara2 satu biji giant baru nak diwujudkan kat area perumahan aku. Memang ler best...banyak shopping kompleks..tapi sementara nak siap...sengsara la kami. Hari2 kena beratur panjang.
Kejap tutup jalan ni..esok buka tutup jalan lain plak.. tu tak masuk lagi jalan yang berlobang2 pasal lori dok lalu kat situ. Hangin aku.

Nak kuar awal...sekolah anak aku buka kol 8am..
nak keluar lambat aku masuk opis kol 8am...
pernah skali aku keluar umah kol 8.30am...jalan lengang jer
baru best...tapi takkan ler nak masuk opis kol 9am kan..
mau ler kena pelangkung dengan bos sedaSSS...
baru padan muka aku.

tengok ler tu..kete datang dari 4 simpang yang berlainan...pastu sampai ujung hanya ada 1 jalan yang ada 2 lane sahaja...bottleneck sungguh.

Dengar2 citer giant ni nak siap bulan 9 @ 10 ni...mati ler bulan puasa ni...jenuh ler nak bersesak2. Tapi aku tak sabar nak tunggu siap...JJ dan dekat..Giant pun dah dekat..Pasar Borong lagik dekat...seronoknyer...duit jer yang mesti tak lekat..




DottiE



Hari senin malam, Ain sibuk nak gi gunting rambut..katanye nak buat macam Adira AF8...so, aku pun bawaler dia.


Detik2 rambutnyer dipotong..di APT Profesional Team -JJ equine.


rambut dari sisi

rambut dari pandangan belakang...

rambut dari depan...dengan muka nye yang bulat...ooohhh sungguh bertambah bulat..

Lepas wujudnyer citer dottie tu...aku panggey Ain dengan nama dottie kat umah. Dia pun suker...katanyer dottie tu comei. jangan badan jadi cam dottie cukupler...

Balik Kampung

Terlalu basi crita ini...
Tapi nak dimasukkan jugak...
terjadi pada 17 Jun-21 Jun 2010..
Tragedi Balik Kampung yang tidak dirancang...tetiba jer rasa rindu pada mak & ayah dikampung..
tiket beli pada petang 16 Jun...Kami balik 3 beranak campur dengan bibik....My Hubby..ohh!!! sungguh bizi dengan kerja2nya..

Dua beradik yang sungguh ceria....

Sampai airport Kepala Batas, abang aku pegi amik...singgah umah dia kejap. Ini ler yang paling dinanti-nantikan oleh anak2 aku...dapat bermain2 dengan sepupu yang mereka rindui...

Yang dok sebaris tu, anak2 abang aku...sorang perempuan 3 orang lelaki...sungguh lasak...tapi semua bersopan...alhamdulillah ler...takder yang cakap kurang ajau...

Balik kampung sekejap jer...4 hari. Dapat tengok muka mak ayah dah rasa ringan sikit kepala...kalau dok kat opis ..rasa berat jer. Aku buat keputusan nak balik kampung tetiba sebab rasa tertekan sangat kat opis ni. Kija tak pernah surut. Macam KSU cakap...keje ni macam bola...jatuh melantun balik kat kita...maknanya takkan abis..tapi keluarga, kesihatan macam kaca..kalau dah jatuh trus berkecai.

Harus aku terus pegang kata2 itu....

Tuesday, July 27, 2010

The BiggesT LoseR

ingat lagi tak en3 aku yang dolu2 tu..
aku nak jadi cam the Biggest Loser...
alhamdulillah...sekarang niat murni aku tu dah tercapai...
aku dah capai target aku(asal) untuk menurunkan berat badan...
walaupun tarikh sasaran aku sebenarnya adalah pada 11 Ogos 2010.

Azam dah lama..tapi kenekadan aku hanya bermula pada 21 mac 2010.
Itupun setelah di fire dan diperli oleh hubby aku sendre..
bermula dari hari tu..maka aku telah mensasarkan untuk mendapat berat yang masuk dalam BMI normal. So, rutin aku hari2 adalah :

menskipping (500x-1000x everyday)
tak makan malam - terutama nasik ( tapi kalau lapo sangat aku buat tomyam sayur dan telan tak ingat donia)
swimming (2x seminggu)
stepper(500x everyday)

Sehingga ke hari ini, aku telah berjaya membuang sebanyak 13kg dalam masa 4 bulan (bukan senang yer...sila abaikan teh2 pelangsing) kerana bagi aku senaman tu sebenarnya yang membantu. Dan aku target hendak mengurangkan sebanyak 5kg lagi. Harap2 aku berjaya sebelum raya nanti.

Lepas ni aku nak mengekalkan berat sekarang...serik dah menjadi wanita 'berisi'.
Payah nak seksi22..astaghfirullah...ni bukan niat aku sebenarnya..
nak kurus bukan sebab nak cantik..tapi demi kesihatan (ayat artis).

Tapi bila berat dah turun ni...problemnya baju2 dan jeans sumer kena cari baru..
itu ler masalahnyer...
nak tempah baju kurung...tailor dah bz..
nak beli siap...sungguh mahal biler menjelang raya..

Aku berharap sangat2 supaya aku dapat menjaga angka pada penimbang aku supaya tak bertambah lagik.

p/s : baju2 lama still simpan....takut satu hari nanti aku perlukan balik (harap2 tak ler)





PoeM

Kecik Ati
Hari ni sungguh sedey...
ntah kenapa tiba2 aku terasa sungguh kecil ati..
dah ler ati aku memang kecik..tiba2 dikecikkan lagi..

tapi aku dapat satu pengajaran paling berguna untuk aku..
hanya untuk aku...
bukan nak salahkan sesapa..
tapi salahkan diri sendre..
kalau kita bagi 10 kat orang...
jangan harap kita akan dapat 10 balik..
silap2 tak dapat apa2 langsung...
atau mungkin 10 tu dikembalikan dalam bentuk lain..
yang kita tak jangkakan..

Sakit Ati
Selain kecik Ati...sakit ati pun ada jugak..
bila dipangkah oleh orang tertinggi..
sila bantu dan beri tunjuk ajar kalau salah..
bukan terus nak memangkah..
tahukan anda????
bahawa membuat itu adalah lebih sukar dari berkata2..
kita boleh berkata2 bermuka2 surat...
tapi nak mengaplikasikannya tak semudah kita mengeluarkan perkataan dari mulut..
sila faham...
sungguh tensen hari ini..
bila mengadap mereka2 yang tak pernah nak faham2..
atau
yang pura2 buat tak faham..





Outting

Lama tol tak hapdet blog.
kan aku dah cakap...ikut mood
cam chipsmore lak..
kejap ada kejap takder
tapi sekali hapdet..berjela2 en3..
banyak lak idea aku..

hapdet hari ni..
banyak citer...
meh susun ikut picca..


picca dia atas terjadi pada 2 minggu lepas
lama kan???
biasalah..kena masuk stor dulu..
cari idea..
cari masa..
kasi gilap2 sket...
baru mood mencanak datang..
terjadi apabila si Ain sibuk nak mencari dictionary
katanya cikgu nyer yang suruh...
sebab dia kurang berbahasa omputih..
maka..menangis2 lah si Ain..
mohon didapatkan dictionary
Fuhhh!!!!! baru 6 tahun dah kena hafal dictionary...aku dulu 6 tahun baru kenal ABC
tapi terer la jugak...heheheh
lepas ker kedai buku Popular JJ equine..
maka singgah ler kami ke Pizza Hut..
buat mengisi tangki yang telah kosong..
terlanggarlah satu peraturan aku..iaitu tidak boley mentekadarah melebihi kol 7pm
Tapi peduli hapa...
nafsu dah naik sampai kepala..

picca ni plak...terjadi pada minggu lepas..
dimana kami 3 beranak telah pergi ke sesi bakat AF12
sesi berkaraoke..
oleh kerana mic hanya ada dua, maka aku cuma jadi pengkritik..
yang mensumbangkan suara adalah si Ain dan si Aina...
menyanyi penuh perasan...
tapi sungguh happy...
itulah seronoknye kalau anak dan ibu sekepala..
boleh jadi kawan...
tapi harap2 aku bukan ibu yang menyesatkan..huhuhu(minta dijauhkan..aminnn)

Sekian, en3 kali ini.





Thursday, July 08, 2010

Tak TumpaH



Orang kata muka aku dan anak kecik aku ni saling tak tumpah...


Maka dengan itu, aku dapat buat rumusan, macam ni ler agaknyer rambut aku kalau aku lepas..harus aku pegi buat rebonding cuti nih......

Acara Hujung Minggu


Weekend baru ni aku plan untuk bersihkan umah aku. Salah satu teknik untuk jimatkan duit. Boring gak selalu keluar berjalan22...sampaikan rumah pun dah berabuk. Selama ni aku serahkan kat bibik aku jer...maklumler...dah bayar gaji..biarler dia buat kija..aku poya22. So, objektif gotong royong tersebut adalah membuang segala kotoran, habuk, mencuci kipas dan lampu. Oleh kerana hubby ku pegi kija..maka aku 3 beranak, campur dengan bibikku bergotong royong lah membersihkan rumah. Gambar acara gotong royong tak sempat nak snap..cuma aku snap gambar aku jer..heheheh..


Kepala katil bilikku...rupanye lampu tu dah berabuk gilosss...kat celah22 span tu pun dah penuh habuk..sekali aku ketuk dengan penyapu..berterbangan segala kuman22 dan virus di situ.

Lampu bilik....aku punya ler tonyoh...sekali tercabut satu jurai...nak sambung tak tau jurai mana..aku putar2 kat situ jer..

Kalau korang nak beli lampu..usahler beli lampu camni..amat lah payah untuk dicuci. Kalau boleh cabut rendam dalam besen takper gak. Ni nak kena lap seketol222...malas aku!!!!


Aktiviti gotong royong bermula pada hari sabtu jam 12.00 tengahari hingga 4 petang. Lama nyer...aku susun dan lipat semula kain baju, lap lantai...godek lemari...lap cermin22 lemari..Fuhhh!!!! penat..tapi dapatler membakar beberapa kalori.

Malam tu plak...aku gi belasah makan sate kat warisan.. 13 cucuk pulak tu. Teringin sangat..maklumler sejak aku start berdiet ni, aku tak pernah jamah sate dah. Maka, hasil penat lelah aku membakar kalori petang tadi, telah digantikan semula dengan sate222 tu..bedebusssss..rasa menyesal ya amat!!

Hari Ahad lak..kerana keboringan yang melampau dan 2 orang budak yang asik bergaduh jer kalau di rumah, maka aku pun bawa diorang gi Alamanda..konon2 nak tengok citer zoo..sekali dah penuh. bila dah jadi cenggitu ain nak tengok citer Lagenda Budak Setan pulak siap...siap merajuk2 kt depan kaunter tu. Maka dengan berat hati...aku pun beli la tiket dan masuk...dan tido...budak22 tu...layan citer dengan bibik aku yang agak22 feeling gak. Nak tengok citer SATC2 kang tak elok plak...bawa anasir tak baik kat budak2.



Si kecik masa makan kat johny's....itu jer ler yang dia tau buat..peaceeee!!!!!!!!

Budak besar ni...rajin membaca..dapat majalah satu cukupler..dia akan habiskan satu hari. Sungguh bekesan bila hantar kat Smart Readers Kids. Inilah hasilnyerrr...

n3 ini adalah n3 sewaktu menghadapi tekanan sebab kena buat semula sistem yang dah siap...

Monday, July 05, 2010

Wp2

Sekarang ni aku dah tukar WP3 ke WP2...
so, masa abis kija aku adalah jam 5.00pm..
masa mula ikut suka ati aku..huahuahua.

Sekarang adalah masa aku bersenang lenang,..
rehat...
dan aku mau balik rumah tanpa menghadapi kesibukan jalan raya..
wahhh...jarum jam dah kol 5.06pm..
mari kita packing barang22...dan balik!!!!!!!!!!!

Thursday, July 01, 2010

i-City




Memang cantik....sungguh cantik..dan teramat cantik..tapi time aku gi tu...baru lepas ujan..so, tak bley ler nak landing22 atas rumput.
Dua beradik yang sibuk nak beli telinga mickey mouse...dahler bulat..dah cam nak sama plak aku nengok.

Akceli...sumer kaler lampu diorang posing...tapi aku tepek kaler merah ni jer ler...


Ni kat menara apa ntah...cantik siuttt...

Yang ni plak aku bersama dengan anak2 aku..hihihi..anak aku baru 6 tahun dah besar camtu..yang kecik tu 3 tahun...lagi 3-4 tahun ntah22 lagi tinggi dari aku. Nak buat camner..maknyer kemetot..

Jamnyer masyaAllah...

Asalnya tak plan pun nak kesini..
hubby nak ajak makan sate kajang...
tapi mana boleh makan malam22...
tambah2 lagi apter kol 8mlm..
kompomler trus dipangkah oleh aku..
so, aku yg bagi cadangan datang kesini..
time jam tu..aku buat bodo jer..
takut kena bebel..
hubby aku bukan suker kalau jalan bersesak2 camni..
tak minat..