Wednesday, December 03, 2014

Pernah....Malaikat Kecil

pernah...
pernah satu ketika aku hidup berteman air mata..
siang dan malam hadirnya tak pernah aku pinta..
di dalam sujud di hadapanNya...
air mata mengalir laju...mohon pertolonganNya

sehinggalah ada satu ketika...suara kecil berkata..
berhentilah menitiskan air mata..
kerana
jika air mata itu bisa merubah segalanya...ia telah lama berubah..
jika air mata itu bisa mengembalikan orang yang kita sayang...ia telah lama kembali
air mata kamu itu terlalu berharga..
simpanlah air mata itu untuk meraih cintaNya
bukan meraih cinta manusia

pernah satu ketika...
aku menyintai lebih dari apa yang aku ada..
hingga aku lupa..
tiada cinta yang lebih mulia..
selain cintaNya..

pernah satu ketika..
aku mengharapkan...bahagia itu kekal selamanya..
pernah aku mendambakan...pelukan itu sepanjang nyawa
mengiringi perjalanan...menemani hingga ke syurga..

pernah aku mengharap..
tapi harapan hanyut ditelan masa

lalu...Tuhan telah mengutuskan aku malaikat kecil..
menemani tidur dan jagaku
menemani siang dan malamku...
menemani suka dan dukaku..

tatkala melihat air mataku merembes laju...
malaikat kecil...menyekanya dengan baju ..
sambil berkata..."jangan nangis mama"
lalu dikucupnya pipi ini berulang kali..
dipeluknya erat...dilaganya pipinya dan pipiku..
sambil berulang kali berkata..."dah dah dah.."

sungguh...malaikat kecil itu lebih memahami..
nilai setitis air mata....
dari kita yang lebih dewasa..
malaikat kecil lebih menghargai erti menyayangi dan disayangi..
dari membiarkan ia pergi..

pernah...aku kehilangan...
tapi digantikan dengan sesuatu yang lebih berharga
malaikat kecil yang masih tidak petah bertutur kata
tapi mengerti dengan renungan mata..
ajaib percaturanMu Tuhanku..









No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...

Percutian ke iCity

Assalamualaikum.. Sambung cerita percutian yang mendukacitakan di Genting Highlands.... Nak cerita sekali harung hari tu..masa tak bera...