Monday, August 01, 2016

InsyaAllah





Engkau terjaga jam 3 pagi
Lalu engkau berkata 'awal lagi'
Dan selimut itu pun ditarik kembali. 
Engkau terjaga jam 4 pagi
Perut memulas mahu ke tandas
Sesudah itu, 
Tanpa ragu, engkau kembali menyambung mimpimu.

Aduhai! 
Engkau tidak malu?
Waktu itu Dia Yang Maha Agung nun di atas sana turun mahu bertemu
Dia yang memegang segala untung rugi nasibmu
Yang memegang segala kunci rezeki yang engkau cari saban hari
Dia yang memegang nyawamu bahkan penentu kesudahan hidupmu.
Dialah Yang Maha Besar itu
Maha Berkuasa atas segala-galanya
Dan engkau menolak untuk berjumpa? 
Betapa sombong dan angkuhnya! .
.
Bangkitlah wahai diri
Pergilah sebentar menyucikan diri
Tidak sukar, cuma sebentar! 
2 rakaat pun sudah cukup untuk engkau tunduk menyatakan taat, melafaz taubat dan meraih segala hajat!


Assalamualaikum dunia.!!!
Alhamdulillah..dapat lagi aku tuliskan sepatah dua dalam blog ni...setelah 2 hari bercuti menghabiskan syawal yang masih berbaki..memenuhi undangan teman2 dan sedara mara terdekat. 

terkesima membaca kata2 di atas.  hampir sama dengan aku.  saban hari aku sentiasa berhajat untuk bangun menemuiMu...tapi begitulah...sentiasa awal pada pandangan mataku tatkala jam loceng berbunyi..atau terbangun sendiri. 

Teringat kembali semasa aku memerlukan kekuatan dariMu...saban malam aku tanpa segan silu bangun menadah tangan memohon dariMu...

dan saat aku bahagia dan gembira...aku seakan melupakan kenikmatan hening malam saat mendadah tangan..merayu dan memohon dariMu...sungguh aku mengaku....

Sungguh aku manusia yang mudah lupa!!
kadang2 betul orang cakap...
"lebih mudah menjadi orang yang penyabar daripada menjadi orang yang tahu bersyukur"

"Ya Rabb kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)”. 






No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...

Percutian ke iCity

Assalamualaikum.. Sambung cerita percutian yang mendukacitakan di Genting Highlands.... Nak cerita sekali harung hari tu..masa tak bera...