Friday, October 27, 2017

Pengalaman Sebagai Juruaudit

Assalamualaikum...

Day 1

Hari ni bersiaran terus daripada salah satu jabatan kerajaan di Kuala Lumpur.  Why aku datang ke jabatan ni????  of course untuk melaksanakan audit dalam ISMS (Information Security Management System).  Salah satu sijil yang akan membolehkan agensi kerajaan mendapat pensijilan daripada pihak SIRIM mengikut ISO/IEC 27001:2013.  so..2 hari la aku akan bermaustatin di sini.

Actually ini first time aku datang untuk melaksanakan audit.  firstime ye...aku tekankan firsttime!.  so aku tak dapat nak bayangkan lagi macammana gayanya aku sebagai juruaudit untuk melaksanakan audit.  di audit tu biasa.,mengaudit belum lagi.  hopefully aku berjaya melaksanakan tugas aku ni dengan baik dan sempurna mungkin ...insyaAllah!.

pagi2 lagi aku dah tercongok di sini.  7.50pagi dah sampai.  konon2 takut susah nak cari tempat and then nak cari parking.  alhamdulillah..semuanya dipermudahkan.  parking pun dah diperuntukkan untuk juruaudit.

ni kali kedua aku sampai ke sini..kali pertama untuk membuka peti tender kerajaan.  tahun lepas rasanya.  tapi masa tu datang dengan driver.  Kali ni drive sendiri.  Senang nak balik pukul berapa pun..angan2nya lah.

Harap2nya audit dalam aku ni berjalan dengan lancar.  baru belajar pasal klause dan control di dalam dokumen ISo/IEC 27001:2013.  hari ni nak kena selak and go through satu persatu..harap2 apa yang cikgu ajar boleh dipraktikkan dengan jayanya/

Day 2

Selesai sudah audit hari ni...
alhamdulillah....hari kedua baru ruh juruaudit baru meresap ke jiwa.  semalam baru nak kenal2 dengan dokumen semua.  fuh!!! merecik peluh mak.  tak sempat nak khatam semua.....sekali pandang pun ada jugak.

Untuk tahun depan aku kena betulkan jadual..and kena make sure 3 hari untuk setiap kali audit. pengalaman betul kali ni..mana nak check dokumen...nak gi site visit..nak siapkan laporan.  memang betul2 tak cukup masa. mujur aku berpeluang untuk jadi juruaudit..baru tau kelam kabut nyer untuk jadi juruaudit. patutla selama ini orang minta 3 hari..kalau 2 hari kena 4 orang juruaudit.  baiklah tahun depan aku akan perbetulkan jadual ya anak2...harap2 semuanya akan berjalan dengan baik.

esok boleh lah siapkan checklist bagai.  harap2 selesai sebelum kerja lain pulak menyusul.

adiosssss

No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...

Percutian ke iCity

Assalamualaikum.. Sambung cerita percutian yang mendukacitakan di Genting Highlands.... Nak cerita sekali harung hari tu..masa tak bera...