Monday, May 11, 2009

BALIK KAMPUNG

Minggu lepas aku bercuti..balik kampung. Dari 8-10 Mei 2009. 3 hari di kampung rasa macam singkat sangat. Menyesal plak amik cuti 1 hari jer. Kalau tau..aku continue sampai hari selasa. Baru puas bercuti. Tapi bercuti lama-lama pun..takut juga. Rosak diet..maklumlah masakan kampung ni boleh buat aku menambah nasi 2-3 kali.

Di sini aku letakkan gambar-gambar yang sempat aku rakamkan semasa aku di kampung untuk kenangan aku dan orang-orang yang terdekat denganku.. okey cuba tengok yer...



Inilah teratak aku dibesarkan...rumah kampung biasalah..tak boleh samakan dengan banglo di kota...tapi bagi aku.inilah banglo, condo, penthouse, villa, resort...dan seangkatan dengannya...Rumah ni sekarang hanya mak dan ayah aku yang duduk. Maklumlah..kami hanya 4 beradik..dan semua dah ada rumah sendiri. Kesian mak ayah aku..sunyi dioarang. Sebab tu kalau kami balik sekali-sekala...hebat sambutan yang kami terima...rasa macam MB masuk kampung. Huhu..




Ini pula gambar yang diambil dari depan rumah aku...sawah terbentang luas..kalau perasan ada 2 orang pekerja sedang mencabut anak benih semaian padi...seikat benih tu upah hanya 20 sen. Murah kan..kesian plak aku dengar. sekarang musim semaian padi..nanti sekali lagi aku balik dah musim menuai agaknya. Hijau kan!!!




Ini pula pemandangan laut yang sempat aku rakamkan. Sebenarnya..aku nak ambil gambar matahari terbenam..tapi punyalah kusyuk makan bihun sup utara tepi laut tu...sedar-sedar matahari dah terbenam. Kalau perasan..nampak sampan-sampan nelayan terikat di tiang-tiang di situ. Nak sebut pun aku tak tau. Terpaksalah ambil gambar bergelap. Actually..rumah aku tepi laut juga. Ikan fresh-fresh..tiap kali balik ..kompom aku akan bakar ikan cecah sos...sedap!!!!.



Ni pulak gambar kak ipar aku dengan anak-anaknya..termasuk juga 2 orang anak aku. Yang baju kuning dengan oren tu anak aku. Gambar ni diambil semasa balik dari makan bihun sup. Inilah tempat nelayan-nelayan memunggah hasil tangkapan dari laut untuk dijual. Ikan kat sini murah-murah jer..plak tu fresh..selalunya lepas subuh nelayan akan keluar ke laut..dalam kol 9 pagi mereka akan balik dengan ikan-ikan yang segar bugar. Kalau time raye..cuti sekolah..tempat ni akan jadi tumpuan orang-orang luar. Kadang-kadang orang-orang KL akan datang..cari belacan kola dan ikan masin untuk di bawa balik...termasuklah aku...hehehe..jangan tak tau..mak aku seludup belacan dan ikan masin dalam beg aku naik kapal terbang...heheheh.



Yang ni plak pokok paling chantek di kampung aku..sebab bunga dia warna merah. Dalam-dalam rimbunan hijau tu..tup-tup ada plak sepohon pokok berbunga merah...cantik gila kalau tengok secara lintas langsung. Masa tu aku bawa ayah aku g repair motosikal kesayangannya di pekan Ayer Itam. Masa on the way balik tu aku berenti untuk snap gambar pokok ni..nak diabadikan dalam blog kesayanganku ini...tengoklah yer...redup mata memandang.



Ini yang paling spesel sikit ni..anak sepupu aku..merangkap dua pupu anak aku..hehehe..anak yang ke enam..baru 20 hari usianya..comel kan???!!!. Namanya tak diletak lagi...macam-macam kami bagi nama..tapi bapanya tu tak mao...memilih sangat.

Ni jer ler cerita aku balik kampung..seronok sangat. Plan bulan 7 ni nak balik lagi. Tapi jangan kena time testing system cukuplah...kalau tak alamatlah tak boleh bercuti ler aku...okey..cau cin cau.

No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...

Percutian ke iCity

Assalamualaikum.. Sambung cerita percutian yang mendukacitakan di Genting Highlands.... Nak cerita sekali harung hari tu..masa tak bera...