Tuesday, September 30, 2014

Susahkah Menjadi Seorang Aku!!!!


sangat susah menjadi seorang aku..ditelan mati emak...diluah mati bapa..perlu ker aku meluahkan apa yang aku rasa..atau telan saja...dan biarkan ia berlalu ditelan masa

aku bukan pengampu..bukan juga pembodek..aku adalah aku...diri aku...ikhlas aku kerana Allah..tapi mengapa masih ada yang tidak suka..masih ada yang mencela...

puitis lak!!!

aku mulakan kerjaya aku sebagai seorang operator kilang.  Sanyo (M) Sdn Bhd.  Masa tu lepas SPM, so..sementara tunggu keputusan exam..aku lepak kat Penang. opppsss...before tu..aku pernah kerja sebagai pengilat perabot kayu di kilang perabot dekat dengan kampung aku.  masa tu lagi muda.  15 tahun lepas exam PMR.  so...pengalaman aku bekerja bukan terus dengan ijazah,...bukan dengan diploma.  aku mula kerja hanya dengan berbekalkan niat..mencari DUIT untuk sambung pelajaran.  so..lepas dapat result PMR...aku naik tingkatan 4.  dengan duit gaji aku la ...aku beli kasut dengan beg sekolah.  sehari masa tu gaji aku cuma RM3.  korang mampu keje camtu????

so..lepas SPM aku jadi operator kilang Sanyo..bayan lepas penang.  gaji RM450 sebulan. campur obertime aku dapat RM600.  masa tu asrama dengan bas disediakan. duit tu untuk belanja aku makan..sopping2 sikit pastu bagi mak.  so..mak aku akan simpan semua duit gaji aku...untuk sambung belajar.

pas dapat result SPM...aku masuk poli.  ha...jangan taktau..setiap kali cuti semester...aku akan berniaga sayur dan ikan kering.  aku dapat rasakan...perasaan peniaga..bila ada masa laku ada masa tak laku.  masa tu jangan cakapla....kulit dah legam piang. naik plak basikal angkut sayur. ikat kat tempat duduk belakang. start kol 7 aku meniaga sampai kol 1 tengahari.

lepas dapat Sijil aku merantau ke Sungai Petani...dapat offer Matsushita Sdn Bhd.  masa tu result gempak...so kilang yang sendiri offer.  gaji rm850 basic.  tambah ot elaun dapat la rm1800...
banyak jugaklah bagi aku yang masa tu umor baru 19 tahun
sapa nak bagi kan.   duit tu aku simpan untuk further study...memang aku aim nak sambung belajar.  ekceli masa di matsushita..aku masuk dengan 3 orang rakan aku.  dalam tiga2 orang tu...kawan2 dan bos memang ngam dengan aku.  sampai la masa hari aku nak keluar dari Matsushita...bos jepun celebrate aku. time tu aku dengar macam2 cerita tentang aku..tapi bos aku n kawan2 yang lain...buat derk jer.  so...bak orang tua2 cakap...hanya jauhari mengenal maknikam.. buat la camna orang nak buat...Allah tahu siapa yang benar.

aku keje tak lama...setahun pastu..aku sambung diploma. masa diploma lak...aku tercalon antara top 5 student yang kesemuanya cina. time nak exam jer...umah sewa aku akan jadi markas budak lelaki.  bukan dok kat dalam ya...lepak kat porch.  kadang2 sampai kol 3 pagi....semata2 nak belajar matematik.  masa tu nama aku dah jadi chempower....suka2 ati jer diorang nak tukar kan.  so...aku jenis akan bantu selagi boleh.  sebab ...aku akan pegang kata2 cikgu aku....semakin banyak kita bantu orang...semakin banyak Allah akan bagi pada kita.  so, aku bantu seikhlas hati.  dan sampai sekarang...dia still lagi panggil aku chempower...dan still lagi contact aku.

pas grad diploma...aku dapat offer motorola...masa ni basic rm1600...tambah ot dan elaun aku dapat la dalam rm4k.  gila banyak.  tapi separuh dari tu aku kasi mak simpankan untuk aku further study.  aku target nak keje dalam setahun jer.  tak lama.  sebab aku nak ada degree.  masa tu aku jadi assistant enggineer.  repair walkie talkie dengan henpon.  division aku masa tu aku sorang jer melayu....5 lagi cina.  so..aku banyak melepak dengan diorang..banyak benda aku belajar. dari diorang. xde peransaan ditindas...sebab aku bukan sebarang orang yang boleh ditindas.  ada sekali tu..kami ditugaskan untuk menyelesaikan board2 yang dah berkurun....yang lama rosak dan tak mampu direpair.  so...tuhan bantu aku masa tu...aku jumpa satu point yang menyebabkan frekuensi walkie talkie terganggu.  hanya satu chip kecikkkkk...yang rosak..yang kaco all the current dalam tu.  so..dalam masa satu hari aku setelkan 14 biji walkie talkie.  tapi..geng2 cina masa tu..sibuk nak tau...apa puncanya....aku bagitau jer.  pastu jadi isu...engineer datang jumpa aku...tanya dan pesan pada aku...jangan solvekan banyak sangat dalam satu hari.  sampai sekarang aku pelik...apa motif dia.  perkauman ker...atau iri hati.

cukup setahun...aku stop keje kat situ dan sambung degree...2 tahun setengah gak aku wat degree.  pas habis masa last semester...aku dapat tawaran jadi PPLV.  berbekalkan diploma yang aku ada.  so..aku accept jer job tu. malas nak pilih2 keje.  masa tu aku berkerja sebagai pengajar.  hari2 mengajar..marking paper...nilai student..wat lesson plan.  pengalaman jadi cikgu banyak mengajar aku erti kesabaran...ikhlas dan bersungguh2 dengan apa yang kita sampaikan.  dua tahun aku kat opis lama tu...aku dapat anugerah pekerja cemerlang.  jadi isu lagi. orang lama pun tak dapat2...tup2 aku yang baru masuk 2 tahun terus dapat.  masa tu kompom pun belum.aku tak tau nak cakap apa masa tu....serba salah...sampai aku tanya bos aku..kenapa pilih aku.  tapi bila bos aku bagi justifikasi...aku rasa boleh diterima.  dan aku fikir semula...observe..yup ada masa penilaian orang secara mata halus...yang kadang2 kita takleh nak ramal.

cukup 5 tahun di situ..aku dapat offer ke KLN.  huhhhh!!!!....maybe sebab aku bekas seorang guru..bekas pengilat perabot..bekas operator kilang..bekas peniaga sayur...bekas technician...bekas asst.engineer...so..aku adapt semua pengalaman aku dan aku apply di sini.  aku tak kisah menegur cleaner...berborak. tak kisah senyum dengan par, pap..bagi aku...semua orang sama.  aku pernah merasa bekerja dengan gaji rm3 sehari...sampai aku jadi seperti sekarang.  aku tak kisah bergurau dengan sesiapa saja...tak pernah nak behasad dengki..dan aku tak jenis nak menolak kerja.  sebab aku dah buat semua keje dari sekecik2 keje...sehingga sekarang.
aku masuk ke sini tahun 2008 dan tahun 2010...aku dianugerahi pekerja cemerlang.  satu kejutan yang tak pernah aku sangka...dan aku memotong peluang staf2 lama kat sini.  kejam sangat ke aku ni????

banyak benda yang aku belajar di sini.  kita akan berhadapan dengan orang yang sama gred dengan kita...so mentaliti kita akan tercabar gila2.  cara menangani pun kena up..sebab tak sama macam zaman aku keje bawahan dulu.  jauh beza.  kalau diikutkan hati dan rasa...aku tak ingin kekal lama di sini...sebab selagi aku ada....macam2 rasa akan ada.

prinsip hidup aku satu sahaja...jadi diri sendiri..dan jangan hipokrit.  hidup kita sekali sahaja...dah berlalu..kita tak akan mampu untuk berpatah semula...so...hiasilah jalan yang kita lalu tu dengan kebaikan...jangan tinggalkan benda tak elok sepanjang perjalanan hidup kita.

yup..keje aku banyak...tapi tak salah membantu orang jika diperlukan.  tak perlu minta balasan...sebab Allah akan sediakan balasan yang paling indah untuk kita.  hidup aku walau banyak ranjau duri..walau banyak cabaran ujian setinggi gunung...yang tak mampu tercapai dek akal..dan terkejut beruk kalau orang dengar...tapi aku kan usahakan untuk lalui dengan tabah..tanpa mengusik kehidupan orang sekeliling aku..tanpa memberi kesan pada kerja dan tugasan aku.  itu aku.

biarlah orang cakap aku tak pernah marah...tak pernah merajuk..jarang bermasam muka...itu aku!.
biarlah orang nampak hanya sisi ceria dari hidup aku...tak perlu nampak kegelapan dan kesuramannya.
biar orang selesa bercerita dengan aku..meminta bantuan..tanpa perlu untuk rasa serba salah untuk mengganggu aku.

bila kita bermula dari bawah....kita akan lebih menghargai apa yang kita ada.
tak selamanya kita akan ada di atas...selesa.
kerana satu hari nanti..kita perlu juga bantuan dari orang.

jangan salahkan seseorang itu pembodek..pengipas..renung semula apa yang kita beri untuk dihargai.  bila semua orang menyukai seseorang itu..mesti ada sesuatu value yang kita tak nampak...tapi orang lain nampak.  sebab keikhlasan itu...bukan terbit dengan kata2..tapi terpancar dengan perbuatan...dan nilaian seseorang itu berbeza dengan kita.

jadi lah diri kita sendiri...biar dihina..dicaci..diperli..kita teguh berdiri.  atas nama kerja itu ibadah.  ikhlas kerana Allah...segalanya akan jadi mudah. InsyaAllah..

Note :ini entri pengalaman..bukan up diri sendiri...tapi kadang2 aku seperti goyah










No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...

Percutian ke iCity

Assalamualaikum.. Sambung cerita percutian yang mendukacitakan di Genting Highlands.... Nak cerita sekali harung hari tu..masa tak bera...