Sunday, May 12, 2013

Selamat Hari Emak

<<Entri air mata>>

Selamat hari ibu....untuk mak tersayang..
Cheq tau mak tak baca blog cheq ni.
Cheq pun tau..mak tak gheti nak baca..
Tapi...mak tetap hebat di mata cheq..
Di mata orang2 kampung
Sebab..walaupun mak tak sekolah..
Mak tak pandai baca..
Menulis pun kadang2 terbalik..
Tapi mak berjaya menyekolahkan kami 4 beradik hingga ke universiti..
Ramai orang kampung tanya..macammana mak ajaq kami...dan takdak apa yang mak boleh habaq..
Melainkan mak selalu pesan kat kami..
Belajaq rajin2...
Harta takdak takpa..janji ada.ilmu untuk bekalan
Cheq ingat mak...
Mak kata lagi...hangpa ni dahla tak segak..hitam
Takdak orang nak pandang kat hangpa kalo hangpa tak pandai..
Tudia aihhh mak!!! Masa cheq sekolah ramai gak orang nak mak oiii...tiap2 kali raya ada ja boipren mai umah kita...hahaja...tapi betui..cheq memang itam..tak la lawa pun mak oiii..tp mungkin pasal cheq selalu dapat nombor 1 kot. Heheh.

Cheq ingat lagi mak..
Dulu mak takdak duit nak buat meja blajaq kami. Mak pi kutip kayu2..mak buat meja tulis dengan krusi kat kami sorang satu. Mak hebak bila mak boleh buat para kat bawah untuk kami susun buku. Tiap2 malam mak teman kami blajaq. Mak bancuh seteko ayaq kopi dengan roti 4 segi. Dulu mak tak mampu beli milo..pasal cheq tau tiap kali mak beli milo..cheq tukang perabis meratah milo belakang pintu. Tapi mak tak marah pun..mak cuma tak beli dah. Mak teman kami dengan lampu minyak tanah.

Mak tetap hebat di hati kami..
Mak boleh buat pondok untuk kita berteduh.
Mek bertukang...buay bumbung dengan daun nipah.
Cheq ingat lagi mak...tiap kali musim tengkujuh..maklumla ..rumah kita tepi laut..
Angin tiup kencang..rumah kita bergoyang..
Tiap kali tu mak kejutkan kami dan lari berteduh kat rumah sebelah..
Rumah sebelah yang tak siap lagi..tapi rumah batu.
Kita selamat di situ..sampai ribut berenti..kita balik semula ke rumah kita.

Mak amik upah menanam padi. Seikat cuma 20sen masa tu. Dalam sehari mak boleh dapat rm20. Itu pun mak buat dari pagi sampai petang.
Pukul 6 mak balik rumah..
Tiap kali mak balik kami semua seronok..
Pasal mak akan bawa balik makanan yang tokey mak bagi.
Kami tolong habiskan..

Sepeninggalan mak ke bendang.
Kami makan apa yang ada..
Ikan kering...dan kami pernah makan nasi putih dengan minyak yang ditabur garam..
Tapi kami hepi mak..
Kami hepi bila mak gembira...setiap kali kami naik ke pentas terima hadiah.
Mak gembira dan bangga..
Sampai orang tertanya2..siapa mak dan ayah budak2 ni..bila 3 orang dari kami dipanggil naik ke pentas untuk ambil hadiah.
Kami bangga bila mak senyum tak putus2..
Bila orang2 kampung memuji mak..
Mak memang patut terima pujian..
Sebab tak ada ibu seperti emak di saat itu.

Mak...
Selamat hari ibu mak..
Mungkin cheq tak boleh nak membalas jasa mak..
Tak boleh nak membahagiakan mak..
Bila cheq dah gheja..jauh dari mak...cheq jarang balik melawat mak..
Tapi mak..tiap kali cheq beranak tiap kali tu..
Mak akan ada menemani cheq. Mak jaga anak2 cheq..sampai cheq boleh jaga sendiri..mak jaga makan minum cheq...

Terima kasih mak..
Cheq sayang mak sangat2...
Ghindu mak!!!!!!!
Tunggu cheq balik ya mak...
Minggu depan..insyAllah.





Hadiah dari anak2 ku...
Walau pun macamni...aku tetap berbesar hati

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...

Berpindah Blog

Assalamualaikum... Blog ini telah berpindah ke: wonderfulprimroselife.blogspot.com . blog baru...hidup baru..harapan baru Insyaa All...