Thursday, October 06, 2011

Isteri Solehah???!!!!

ADA yang bertanya, bagaimana saya mahu menjadi wanita atau isteri solehah. Adakah perlu warak (kuat beribadat), memakai purdah atau pandai membaca al-Quran?

Wanita solehah ialah mereka yang pandai menghibur dan melayan suami dengan mempersembahkan segala kemesraan, kemanjaan dan cinta sepenuh hati sehingga suami sentiasa rindukan dirinya malah tidak mahu berpisah walaupun sekejap.

Bukan perkara yang susah mahu menjadi wanita solehah. Hanya dengan senyuman yang manis dan menambat hati suami, mereka boleh menduduki carta itu.

Ada yang berkata senyuman isteri yang dilakukan dengan ikhlas semata-mata untuk suami lebih baik daripada menggunakan produk alat solek jenama mahal yang berharga ratusan ringgit.

Pandangan yang mesra dan lembut ibarat celak yang paling indah menghiasai sepasang matanya. Kelembutan dan kehalusannya berbicara seperti pakaian yang paling cantik dipakainya.

Suami mana akan memandang ke belakang apabila isterinya sentiasa harum dan bersih. Malah, aroma itu pasti memikat selera suami untuk sentiasa berada di samping isteri daripada berborak bersama rakan di kedai kopi.

Berapa ramai isteri yang memberikan senyuman manis, pandangan yang mesra dan lembut serta wajah yang berseri-seri ketika mengiringi suami keluar rumah atau menyambut kepulangannya di muka pintu.

Rasululullah s.a.w pernah bersabda bahawa isteri solehah ialah yang menggembirakan suaminya apabila suami melihat kepadanya.

Bayangkan suami yang pulang dalam keadaan letih kerana beban tugas di pejabat ditambah kesesakan jalan raya, isteri yang menyambut di muka pintu menguntum senyuman, wajah yang dihiasi cantik, menolong membawa beg, membuka sarung kaki dan menyediakan minuman untuk menghilangkan dahaga. (betul ker letih di pejabat????)

Memang sukar mencari ciri-ciri wanita sedemikian kerana kebanyakan isteri terutama yang bekerja terlalu terbawa-bawa perangai mereka di pejabat sehingga suami tidak diberi perhatian. Akhirnya, suami jemu dan sengaja balik lewat ke rumah.

Kadangkala kita tertanya-tanya mengapa sesetengah lelaki suka mencari pelacur untuk memuaskan nafsu. Tidakkah mereka takut dengan hukum Allah dan risiko jangkitan penyakit yang boleh mereka dapat.

Sebenarnya, sesetengah lelaki gemar mencari perempuan lacur kerana mereka mendapat layanan kelas satu ketika bersama wanita berkenaan. Mereka tidak mendapatnya ketika di rumah apatah lagi isteri yang terlalu sibuk dengan kerja sehingga mengabai nafkah batin kepada suami. (cer pelacur tu jadi isteri????..kalo nak istri layan macam pelacur kena la sediakan 4 bibik kat rumah....baru istri leh fokus untuk tuuuutttttttttt!!!!!!...pastu pelacur tu solat ker????..kalo suami sanggup tanggung dosa leh la...)

Mungkin ada yang berkata, wanita lacur memberi layanan kelas satu kerana mereka dibayar atau mendapat tip.

Adakah isteri juga mahu suami memberi bayaran kepada mereka semata-mata untuk mendapatkan layanan kelas satu? Jika isteri mempunyai pandangan sedemikian, jangan melenting jika dikatakan mereka juga sama dengan pelacur. (no..!!!! cuma minta suami jujur dan setia jer....senang kan???? pahala pun dapat kat suami)

Layanan isteri kepada suami tidak perlu kepada unsur kewangan. Sebagai ketua rumah tangga, suami perlu menyediakan keperluan kepada isteri termasuk makan minum, pakaian, perhiasan dan belanja isteri.

Jika perkara ini dilaksanakan, apa alasan isteri untuk tidak memberi layanan kelas satu kepada suami. (eheemmmmm....tapi istri pun sumbangkan duit juga untuk rumahtangga...so, apa alasan suami pulak???)

Beruntung isteri yang tahu melayan dan menghiburkan suami kerana selain mendapat kenikmatan, mereka juga mendapat ganjaran pahala daripada Allah.

Isteri yang sengaja enggan melayan nafsu suami akan dilaknat malaikat kerana tidak menunaikan tanggungjawab sebagai suri rumah tangga. (macammana kalo suami tidak melayan nafsu isteri....tapi melayan nafsu orang lain/sendiri??? aku baca tak berdosa...kalo isteri tak melayan jika suami tak minta..betul ker????)

Kajian mendapati suami yang mendapat belaian dan kasih sayang isterinya akan cemerlang di tempat kerja dan masyarakat. Mereka tidak memerlukan apa-apa lagi melainkan isteri di sisi.

Mungkin ramai yang tidak percaya bahawa semangat suami lebih tinggi jika mendapat kasih sayang isteri. Suami manusia biasa, walaupun segagah atau segarang mana mereka, jika dimanja atau dibelai, mereka ibarat harimau jinak.

Justeru, isteri perlu mempunyai teknik atau kaedah untuk memikat suami, bukan semata-mata wajah yang jelita atau harta yang banyak.

Bayangkan ketika kecil, anak mendapat perhatian dan kemanjaan ibu bapa, tentu anak membesar menjadi manusia yang baik. Tetapi jika tiada kasih sayang ibu bapa, anak pasti membesar sebagai manusia yang tidak terkawal.

Oleh itu, isteri perlu faham, walau setinggi mana pangkat, kedudukan, harta dan darjat mereka, jangan lupa memberi kasih sayang dan kemanjaan kepada suami. Senyuman, kemanjaan, pakaian dan haruman adalah senjata untuk memancing manusia bernama lelaki.

sumber : HMetro

Zaman sekarang...wanita solehah belum tentu boleh menjamin suami bahagia dengan kita. kalu dah nama lelaki....tetap lelaki. tak caya....cer tengok Tahajjud Cinta.....bahagiakah????? mungkin luaran tetapi dalaman..siapa tahu????

kadang 2 aku pelik gak...macammana kalo suami ada 4 anak....orang gaji tak disediakan....isteri bekerja untuk membantu suami yang kadang2 mampu kadang2 tidak...suami pulak balik rumah landing depan tv..tengok tv..makan berhidang...pastu tinggal camtu jer...pastu layan hp...
nak salahkan isteri ker kalo isteri takde masa nak bermanja2...kalo anak istri jaga, rumah isteri kemas, makan isteri sedia..baju istri lipat/iron???
mana pulak peranan suami??? pegi keje jer ker...

bukankan tugas istri hanya melayan suami dan MENGURUS rumahtangga...
MENGURUS bukan buat kerja....mesti ada pekerja bawahan. kalo buat kerja...sumbangan ikhlas la tu. so, tidakkah suami tu kena bertimbangrasa untuk membantu isteri....kalo dia mahu dilayan seperti raja...isteri pun nak juga seperti permaisuri. isteri dengan ikhlas membantu suami...dari sumber kewangan...so, suami pula kena juga bantu isteri dari sumber tenaga kerja. adil la kan?????!!!!!!!

memang la pelacur tu layan kelas 1...tapi cuba lelaki amik pelacur tu jadi isteri...dah ada anak222....dengan suami yang malas nak membantu...kelas 1 jadi tak ber'kelas' la lepas tu.

memang kita wajib taatkan suami..tapi bukankah sebaik2 manusia/lelaki adalah orang yang berbuat baik dengan keluarganya. bukan lelaki yang mencari layanan luar jika tidak berpuas hati dengan isteri sendiri. dalam islam kan dah diajar cara2 menegur isteri...ikut langkah dulu..kalo rasa tak boleh nak dibentuk..lepaskan cara baik. bukan dengan cara pergi makan luar... dosa pun dapat dengan maksiat...hati istri pun sakit. hati ada puasss?????????...puas sekejap jer kan???? pastu...meraung tak berenti2.

aku no komen...sebab aku ni bukan solehah sangat pun....baru nak blaja2 menyolehkan diri sendre....tapi aku cukup pantang tok nenek kalo orang lelaki macam ni....kalo salah sila tegur...bukan treeettt treeeettt treeeettt kat luar...okeeeyyyy!!!!!!!!....

hidup kita bukan lama kan??? kita ada keturunan ada zuriat...kalo kita buat kat orang...esok2 kalao kita tak kena....keturunan kita kena...atau keturunan kita mewarisi bakat melukakan hati orang dari kita...nak kerrrrr????????

p/s : ober plak hari ni....

1 comment:

  1. Puan, saya setuju.

    Reminder: Sentiasalah bersyukur kerana puan (dan kita juga) mendapat suami yang redha sama ada layanan isterinya adalah kelas pertama, kedua atau ketiga...

    ReplyDelete

Jom Mengomen...

Berpindah Blog

Assalamualaikum... Blog ini telah berpindah ke: wonderfulprimroselife.blogspot.com . blog baru...hidup baru..harapan baru Insyaa All...