Tuesday, November 16, 2010

Pengiraan Kalori Dalam Makanan


pagi2 buta ni..ntah mimpi apa ntah...aku nak share benda ni dengan korang. juz for our information. selama ni kita bedal jer apa ada depan mata kita. nampak semua makanan sedap. tapi kita tak pernah kira berapa kalori yang masuk dalam perut kita. janji sedap dan kenyang. so, aku nak bagitau ler sket...seelok2nya kita ni orang perempuan kena hadkan lah jumlah kalori yang kita ambil seharian. melainkan kalo kita ni atlit...ahli bomba..atau makcik cleaner yang memang buat keje pakai tenaga. kalo setakat cam aku ni...sampai opis terus parking bontot kat kerusi mengadap lappy...harus kena kawal pemakanan. kalo tak bukan setakat kerusi tu yang mengembang....dengan2 bontot aku sekali mengembang.


gambar ehsan dari uncle gogel

ok...cuba2lah hadkan pengambilan makanan kita sehari cuma dalam 1200-1500 kalori sahaja. paling elok kalo mau kurus...tak perlu senam teruk2..amik 1200kalori sahaja. so, pandailah2 kira ikut info yang telah aku tempekkan kat bawah tu. bukannya apa kalo terlebih amik dan kalori tu tak dibakar...lebihan tu akan bertukar menjadi lemak. kalo dah jadi lemak tu faham2 jer ler yer...payah ler nak jadi taik balik. kalo nak tau lebih lanjut moh ler ker sini...kompom korang tak nyesal punyerrr...

Kategori: Kuih Muih


1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
5. Popia goreng (satu) = 130 kalori
6. Popia basah (satu) = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong) = 87 kalori
9. Karipap (sebiji) = 130 kalori
10. Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori
11. Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori

Kategori: Lauk Pauk

1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori
6. Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori
7. Ayam goreng (sepotong) = 255 kalori
8. Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori
9. Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori
10. Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
11. Telor goreng (sebiji) = 110 kalori
12. Taukua goreng (sekeping) = 110 kalori
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori

Kategori: Makanan Rutin

1. Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping) = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori

Kategori: Makanan Segera

1. Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori
2. Nugget ayam (satu) = 60 kalori
3. Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori
4. Sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori
5. Burger keju (satu) = 425 kalori
6. Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori
7. Sate ayam (secucuk) = 35 kalori
8. Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori

Kategori: Buah-buahan

1. Tembikai (sepotong) = 20 kalori
2. Betik (sepotong) = 45 kalori
3. Pisang emas (2 biji) = 76 kalori
4. Durian (5 ulas) = 64 kalori
5. Limau (sebiji) = 42 kalori
6. Jambu batu (sebiji) = 110 kalori
7. Nenas (sepotong) = 59 kalori
8. Epal (sebiji) = 63 kalori
9. Ciku (sebiji) = 44 kalori
10. Mangga (sebiji) = 103 kalori

Kategori: Minuman

1. minuman berkabonat 1 tin 285g – 120 kal
2. minuman kotak 250g – 105 kal
3. susu tepung penuh krim 1 sudu makan – 33 kal
4. susu tepung tanpa lemak 1 sudu makan – 25 kal
5. aiskrim 2 skop- 390 kal
6. susu pekat manis 1 sudu makan – 71 kal
7. yogurt rendah lemak 1 cawan – 90 kal

Lain- Lain

1. mentega 2 sudu teh – 75 kal
2. keju chedar 1 keping -58 kal.

ada banyak lagi sebenarnya..tapi aku tak larat nak taip balik. tak ingat dah aku cari kat mana...dulu ada softcopy...pastu aku dah delete. so..stadi yang ni dululah yer...

p/s : hari ni aku amik 970 kalori....tak sampai pun 1000 kalori..korang amik berapa yer???

No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...