Monday, September 26, 2011

Jangan Bersedih-La Tahzan

Hidup ini terlalu singkat untuk bersedih....kalau aku rasa nak bersedih...cepat2 aku ingatkan diri aku sendiri..'Tuhan itu Satu..dan hanya Tuhan yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk aku'. Untuk apa aku mengenang2 nasib diri....kerana aku rasa kedukaan aku walau besar sekalipun...tetapi kegembiraan aku lebih besar dari kedukaan itu. Untuk apa aku menangis...kerana air mata aku lebih bernilai untuk dititiskan bagi perkara2 murahan begitu. Lebih baik aku menangis bila mengingatkan Allah yang sentiasa berada disampingku...

Syahdu kan????...sebenarnya aku nak beli buku 'Jangan Bersedih-La Tahzan' so, kena tangkap leleh dulu..

1. Merenunglah dan Bersyukurlah
Saya belajar tentang pentingnya kita sebagai Hamba Allah ni, tunjuk rasa syukur kita pada Allah yang menjadikan kita. Siapalah kita kalau bukan Allah yang berkehendak menjadikan kita dan beri kita peluang untuk menikmati hidup di dunia ni. Kita perlu belajar bersyukur dengan apa yang ada, tangan, kaki, mulut, hidung dan semuanya Allah yang jadikan. Sempurna kejadian saya. Jadi, saya perlu bersyukur sebab ada manusia yang dilahirkan kurang fikizal sana sini.

2. Yang Lalu, Biarlah Berlalu
Saya belajar tentang apa yang ada depan mata, kita perlu jalani seadanya dan lupakan semua perkara yang dah lepas. Saya tidak akan kemana-mana kalau terus dibayangi dengan perkara lepas. Dapat apa? Buang masa sebab perkara yang lepas memang TIDAK AKAN boleh diulang. Jadi, baik tutup buku dan move on.

3. Hari Ini Milik Anda
Saya belajar tentang menghargai hidup. Allah sudah berikan saya peluang untuk hidup dan bernafas pada hari ini dan saya perlu lakukan yang terbaik pada hari ini , seolah-olah esok KEMUNGKINAN peluang ini saya tidak akan dapat lagi *mati, senang cerita*. Jadi, saya perlu buat semuanya sebaik mungkin. Bahagiakan diri sendiri, dan lupakan semua kejahatan orang lain pada saya. Buang masa.

4. Masa Depan Akan Datang Dengan Sendirinya
Saya belajar tentang dalam hidup ni, kita tak perlu menjadi tukang tilik untuk diri sendiri. Manusia yang bersedih, rupanya terlalu memikirkan masa depan yang dia pandai-pandai mereka sendiri. hahahaha! Sebenarnya tak perlu. Masa depan kita, masih dalam genggaman Allah. Tak perlu difikirkan. Bila sampai masa, masa depan kita akan datang dengan diri sendirinya.

5. Allah Akan Menggantikan Yang Lebih Baik
Saya belajar tentang bersangka baik pada Allah itu perlu. Tak mungkin Allah saja-saja “ambil” sesuatu daripada kita tanpa sebab. Mesti ada hikmah. Apa hikmahnya? Wallahualam. Tengok saja kejadian Tanah Runtuh Hulu Langat lepas, Allah saja yang tahu tetapi yang pasti mesti lebih baik daripada apa yang di “ambil” tu. Senang cerita, belajarlah bersangka baik pada Allah. Jadi, kita tak akan bersedih terlalu lama lah kan???

No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...

Berpindah Blog

Assalamualaikum... Blog ini telah berpindah ke: wonderfulprimroselife.blogspot.com . blog baru...hidup baru..harapan baru Insyaa All...