Wednesday, April 20, 2011

Apa Saja Sila Kali 27..

Khas untuk kekawan yang nak kawin,yang dah kawin, yang tengah berkira kira nak kahwin..

terutama untuk para suami..


monologue orang bujang...


ape aje yang ko agak tolong kali 27...sebab

01) aku sembahyang sorang, belum tentu dapat satu, tapi korang kali 27 dari ape yang aku dapat

02) aku kena berdoa minta ampun,korang tak payah,pegang jer la tangan bini tu

03) aku sepanjang malam la try baca Quran, korang tak yah susah kejut bini tahajud 2 rakaat..setel

04) aku bagi singgit,ko pun bagi singgit,tapi singgit ko kali 27, kalau kau bagi 10 hengget,celah mana aku nak cari 270 ?

05) bro doa korang lebih dekat dengan Allah, ape kata korang tolong doakan aku?

06) aku kena ada duit untuk sedekah,ko tak yah, bini ko makan, setiap suap makanan itu sedekah

07) ko ajar anak ko walau pun alif ba ta,dia kenal alif ba ta, boleh baca alif bata, tiap kali sebut naik satu darjat,gugur satu dosa, aku kalau ajar anak orang pun belum tentu

08) punya la aku susah payah jaga solat jemaah, berebut sof belakang imam,ko datang sof paling belakang,sama dengan jer,kalau ko duk satu sof ngan aku? aku nak challenge camner lagi?

09) aku buat gak sikit2 kerja dakwah, belajo sabar jihad lawan nafsu, bini ko dapat sama ngan apa aku buat sebab usahakan taat layan kerenah ko ngan anak2

10) sayang bini gilah jemaah,pahala satu jemaah allah bagi free kat bini solat awal waktu kat rumah,orang bujang dengar je la

11) aku balik keje,sambar air dalam peti, ko balik keje bini sambut dengan air,ko minum biarpun sikit,setahun puasa tu

12) dah kawin dapat anak,bini ko dapat pahala haji,aku datang melawat tolong doakan budak je la

13) jalan ketaatan memang tak mampu buat sengsorang bro, kurang kurang ko ngan bini boleh main lumba lumba

14) so kau pun belajar la kuar dakwah,hadis kate satu subhanallah (kebajikan) kali 700k, hebat kan, tapi jumpa hadis lain kata orang dah kawin bila kuar kali lagi 700k, 49juta...dah tak terlawan bro

15) kalau cerita bab rezeki la,allah kate dalam an nisa : dan kalau mereka miskin,Kamilah yang beri rezeki, ~ jaminan Allah tu....aku tak jumpa lak jaminan orang bujang...ker terlepas pandang?

16) sengsara ibu mengandung? mana de, doa semua hidupan melata minta keampunan dan rahmat untuk dia...sekali lagi orang bujang tak der sape tolong...tu sebab ibu mengandung cun lain macam...ha jangan pikir bebukan

17) ko peluk bini dengan kasih sayang,Allah pandang dengan rahmat kasih sayang,hari hari ~ aku bujang kena balik kampung peluk mak,itupun kekadang segan be...hehehe

18) belum lagi dia tolong ko basuh baju,masak semua,kemas rumah,lagi hebat tolong ko bab ibadah...pahala bak sungai yang mengalir...ya Allah aku pun nak nikah cepat....

19) andai ku pergi dulu sebelum mu,redhakan pergian ku duhai suami ku....masuk syurga tanpa hisab

20) sunnah impian tiap tiap orang, untunglah ko dapat dulu.....

21) sabar separuh daripada iman,lagi separuh kawin,sebab tanggungjawab

22) bini datang bulan,ko bleh pose, dia tak semayang, tapi Allah bagi cuti dengan gaji penuh

23) aku la kalau bernafsu kene paksa puasa, korang....ehem ehem dah tunggulah malam

24) hahahaha paling best...ma bapak dah tak marah kalo ko balik rumah tengan malam ngan bini ko

25) sebaik baik perhiasan dunia adalah isteri yang solehah...ni nabi sendiri iktiraf...usahakan la...

26) jiwa kacau tul la...sape gua nak ngadu...huhuhuhuhuhu...kurang kurang lu dah ada teman nak dengar lu punya temberang hehehehe

27) yang ni aku minta lindung : seburuk buruk orang adalah yang tak nikah,seburuk buruk mayat adalah mayat yang tak nikah...


cukupla 27 sebab aku korang sedar..betapa beruntungnya korang jadi suami dan bapa...along bukit beruntung tak beruntung macam korang kan???....

2 comments:

  1. wow..~ menarik entry nie :) nk kwin cepat2 laa.. hehe

    ReplyDelete
  2. tu la...rugi kawen lambat. tapi kalau ikut rules betul pahala banyak la dapat..kalau tersasar habislah kaum suami ni..kena tanggung banyak dosa...kwang333

    ReplyDelete

Jom Mengomen...

Berpindah Blog

Assalamualaikum... Blog ini telah berpindah ke: wonderfulprimroselife.blogspot.com . blog baru...hidup baru..harapan baru Insyaa All...