Wednesday, July 20, 2011

Perempuan yang Baik Untuk Lelaki yang Baik







Soalan:
Sering terdengar dakwaan lelaki yang baik untuk wanita yang baik dan demikianlah sebaliknya. Apakah maksud “baik” dalam dakwaan ini kerana kadangkala apa yang berlaku amat berbeza?

Sima, Kuala Kubu Baharu, Selangor.

Jawapan:
Dakwaan ini sebenarnya berdasarkan firman Allah yang bermaksud: “Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik". [Surah al-Nur, ayat 26]

Maksud “baik” dalam ayat di atas merujukan kepada sifat secara keseluruhan yang menonjol pada diri seseorang seperti kejujuran, kesopanan, kerajinan, banyak melakukan amal shalih dan sebagainya. Namun sebagai manusia, di celah-celah kebaikan yang banyak menonjol akan tetap ada kekurangan. Maka kekurangan dan kelemahan ini tidak membatalkan kebaikan mereka yang banyak, sebaliknya menjadi cabaran untuk memperbaiki dirinya.

Merujuk kepada kehidupan sebagai pasangan suami-isteri, maka hendaklah setiap individu memilih bakal pasangannya yang baik. Akan tetapi di sebalik kebaikan itu tentu wujud satu dua kekurangan dan ini bukanlah sesuatu yang berbeza lagi menyelisihi ayat 26 surah al-Nur di atas. Sebaliknya ia menjadi cabaran kepada setiap pasangan untuk saling memohon maaf, memaafkan dan berusaha untuk memperbaiki kekurangan itu secara bersama.

artikel tahun 2009

Orang kata " nak jadi baik..kena hidup dalam kelompok orang yang baik...tapi kalo dah 44 hari bersetongkol dengan kelompok jin...maka jin lah kita lepas tu".

aku taknak jadi jin..walaupun aku bukan orang yang baik...tapi aku berusaha membaiki kekurangan aku.

yang jadi jin tu lantak dia la nak jadi jin...tak koser aku nak ulamak kan dia balik. pandai2 la bawa diri. pandai-pandailah selamatkan diri. sapa suruh terjun dalam lubang taik yang sama berkali2. tu namanya tak serik2. orang terjun sekali jer dah lari dah. kalau boleh jalan tu pun taknak lalu dah. ini...dah jatuh berkali2...dok ikut situ jer...buta mata buta hati.

emotional plak hari ni kan...ada aku kesah!!!...tak kisah pun.





No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...