Monday, July 18, 2011

Tips : Anak Susah Bangun Pagi

Susah betul bila nak bangunkan anak2 aku pagi2. kadang2 kena berperang dulu..kalo kakak tak nangis, adik yang nangis..kalo tak dua2 nangis. nak jumpa hari yang dua2 tak nangis...sebulan sekali pun belum pasti.

so..aku cari2 dalam tenet...tips2 nak mengatasi masalah anak susah bangun pagi...bolehlah nak syer dan baca2...

1. Perhatikan perilaku tidur anak.
Anak yang susah bangun pagi biasanya memiliki perilaku tidur yang buruk dan sebsb tidak mudah mengantuk di malam hari. Tanyakan pada si kecil apa yang menyebabkannya susah tidur. Pastikan anak menghindari minuman yang mengandungi kafein di waktu petang dan malam hari.

2. Pastikan ia tidur dengan kadar waktu yak betul.
Kurangnya waktu tidur anak-anak boleh jadi salah satu sebab mengapa ia susah bangun pagi. Waktu tidur setiap orang berbeza, berikan waktu tidur yang sesuai untuknya. Rata-rata anak-anak kecil tidur mulai dari jam 8 hingga 9 malam. Tempoh tidurnya ialah selama 8 hingga 9 jam juga.

3. Cuba cara yang berbeza membangunkan anak anda.
Untuk sesetengah anak, mematikan lampu merupakan cara membangunkan paling tepat. Cara yang sering digunakan ialah dengan cara mengguncang-guncangkan badan atau menyalakan alarm. Cari cara yang paling sesuai untuk anak Anda.

4. Buat sarapan.
Janjikan sarapan yang sedap boleh jadi salah satu tektik agar si kecil tidak malas bangun pagi . Teknik ini boleh dikatakan sebagai umpan untuk anak bangun pagi. Sebagai contoh katakan pada anak ” Kalau Aiman cepat bangun pagi nanti mama akan buatkan roti bakar letak penut butter dengan jelly” pasti akan menarik perhatian si kecil untuk lekas bangun.

5. Berikan tanggung jawab kepada.
Jika anak susah untuk bangun pagi karena selalu tidur lewat malam, mungkin akibat leka menonton Tv bermain dan sebagainya. Bila lambat bangun lambatlah pergi ke sekolah. Disinilah tanggung jawab ibu bapa memainkan peranan. Hadkan waktu menonton Tv dan bermain. Berikan kerja atau tugasan kecil kepada anak anda sebagai satu tanggung jawab kepada mereka. Tugasan yang diberikan adalah untuk memberikan kepenatan sedikit kepada anak-anak seperti, mencuci pinggan, menyapu sampah dan sebagainya. Ibu bapa pula berilah tugasan yang sesuai mengikut umur anak anda.

No comments:

Post a Comment

Jom Mengomen...

Percutian ke iCity

Assalamualaikum.. Sambung cerita percutian yang mendukacitakan di Genting Highlands.... Nak cerita sekali harung hari tu..masa tak bera...